Ungdomsgruppen

Kom som du är! Här är det tillåtet att vara sig själv.

Ungdomsgruppen är en plats för ungdomar från 15 år och uppåt att bara vara. Vi blandar viktiga ämnen och andra roliga aktiviteter. Kvällen startar kl. 17.30 med drop-in fika i Kärna församlingsgård, sedan är det andakt eller mässa i kyrkan kl. 18.30 efterföljt av aktiviteter. Vi ses!

Vi ses på tisdagar mellan kl. 17.30-21.00.

Träffar 2023:

18/4       Tårtbakartävling
25/4       Gokart
2/5         Skapandeafton
9/5         5-kamp och grillning i skogen
16/5       Frisbeegolf
23/5       Avslutningskväll
30/5       Häng i församlingsgården
19/6       Bodaborg
21/6       Resemöte inför Taizé

Ung ledare

Efter konfirmationen får du erbjudande att bli ung ledare. Det är ett uppdrag som innebär att vara en god förebild och kamrat med de som du ska leda tillsammans med andra i ledarteamet.
Du får träna ledarskap i en grupp för unga och växa i tro och ansvar. Det kan vara att tex. göra praktiska uppgifter vid konfirmand och ungdomskvällar och vara gudstjänstvärd i kyrkan, likaväl som att leda lek, andakt, drama och övningar eller ordna med fika när barnen och konfirmanderna träffas.
Som ung ledare är det obligatoriskt att delta i församlingens utbildning och Svenska kyrkans utbildningsprogram för unga ledare i Linköpings Stift. Kurserna genomförs på Gransnäs ungdomsgård och Vårdnäs stiftsgård. Här får du lära dig mer om att vara ledare, lära känna dig själv och andra. Du får dela erfarenhet, tro och liv. För varje delkurs får du ett kursintyg. Att vara ledare i Kärna församling är en bra erfarenhet för framtiden och inte minst utvecklande - både för dig och för kyrkan.

Ledarutbildningstillfällen
Tis 4 okt kl. 18.30-21.00  - "Jag en ledare" i Kärna församlingsgård
Sön 30 okt  - Trygga möten i Lambohovskyrkan (drop-in mellan kl. 12.30-13.00 det bjuds på middag och avslutas med en Taizemässa kl 18.00)
Mån-Tis 1-2 nov  - Resa till Stockholm med Ungaledargänget (mer info kommer)
Tis 22 nov kl. 18.30-21.00 - Ungaledarkväll i Kärna församlingsgård

Svenska Kyrkans Unga

Svenska kyrkans unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska Kyrkan. Svenska Kyrkans Unga i Kärna arbetar med att låta ungdomarna växa växa både med sig själva och andra.