Foto: Maria Svensk

Sorgebearbetning

Någon som stod dig nära har dött. Det påverkar ditt liv på olika plan. Nya känslor och tankar kommer. Svenska kyrkan erbjuder samtal och sorgegrupper.

Att förlora en anhörig innebär en stor livskris och den förlusten kan aldrig ersättas. Varje människas sorg är unik. Ibland kan det vara en hjälp att få dela sina tankar och erfarenheter med några andra som är i samma situation.

I andras ord och känslor känner man igen sig själv. I samtalets form vill vi erbjuda en möjlighet att dela erfarenheter, känslor och tankar med andra i samma situation.

För att hitta det stöd du kan få vänder du dig till din församling eller kontaktar jourhavande präst.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Stöd hos församlingar

En björkallé.

Leva vidare

Livet blir sig aldrig likt när någon vi står nära dör. Det kan betyda mycket att få dela tankar, känslor och minnen med andra i samma situation.

Närbild på tända ljus.

Sorgegrupp

Möjligheten att dela sorgen med andra

Närbild på ett litet hjärta med texten Saknad som ligger på en gravkrans.

Samtal om sorg

Har du förlorat en närstående? I januari startar en samtalsgrupp för dig som förlorat en nära anhörig eller vän.

Ensam, ledsen, orolig

Hos diakonen och prästen kan du få prata när livet ibland är svårt. Diakoni är att i den kristna gemenskapen ha omsorg om hela människan, det vill säga kropp, själ och ande.

Samtalsgrupp för dig som förlorat någon nära i suicid

En samtalsgrupp som vänder sig till dig som förlorat en nära anhörig i suicid och som skulle vilja träffa andra som befinner sig i en liknande situation som du.

Trasigt hjärta

Barn och unga i sorg

Att förlora syskon, förälder eller barn innebär en stor livskris och den förlusten kan aldrig ersättas. Varje människas sorg är unik. Ibland kan det vara en hjälp att få dela sina tankar och erfarenheter med några andra som är i samma situation.