Lyssna

Kyrkopedagogik

Ett pedagogiskt genomtänkt förhållningssätt för guidningar i kyrkorum, som fungerar för alla åldrar, för skolklasser, turister, såväl som för församlingsgrupper.

Den här sidan är levande och kommer kontinuerligt fyllas på med filmer och nytt material för dig att inspireras av. 

Varför kyrkopedagogik?

Dialog och delaktighet är väsentligt för att förmedla kunskap om kyrkan, symboler och konst och därmed den kristna tron. Människor ska, utan krav på förkunskap eller religiositet, kunna lära känna kyrkorummet med alla sinnen. Kyrkopedagogik kan bidra i arbetet med att öppna kyrkan, sänka trösklarna och samtidigt skapa fördjupad kunskap och existentiella erfarenheter om den kristna tron.

Det är ett upplevelsebaserat arbetssätt som involverar deltagarna. Genom kyrkopedagogiken får deltagarna upptäcka kyrkorummet och på ett kreativt sätt lära sig om kristen tro och tradition.

Kyrkorum och kyrkopedagogik

Vägen att lära känna en religion leder förr eller senare till dess kultrum. I kultrummet uttrycker en religion sitt väsen i arkitektur, symboler och konst. Det gäller i alla heliga rum så som synagogor, moskéer, tempel och naturligtvis även i kristna kyrkor. 

Vill man förstå någonting om kristendomen, förmedla kunskap om den kristna tron, om det kristna livet och den historiska utvecklingen av kyrkan, teologi och religion, finns det ingen väg förbi ett kyrkobesök.

Kyrkan är teologi, huggen i sten, täljd i trä. Kyrkan är kristen religion målad på tavlor och gestaltad i former. Kyrkan är tro, uttryckt i arkitektur och färg, mått och form. Kyrkorummet och allt som det rymmer har den enda uppgiften att förmedla den kristna tron till människor. På så sätt är ett kyrkorum ett "heligt rum".

Kyrkopedagogik​​

  • öppnar kyrkorna för alla människor oavsett deras religiösa bakgrund
  • förmedlar kyrkornas väsen och betydelse med alla sinnen
  • skapar relation mellan människan och kyrkorummet
  • öppnar vägar till erfarenheter av andlighet
  • håller kyrkorummet levande
    arbetar med upplevelser och helhetssyn
  • bygger på en utarbetad teori och består av enkla metoder
    skapar kunskap om den kristna religionen

Boktips

Böckerna innehåller både teori och praktik, flera faktaavsnitt, förslag på olika kyrkopedagogiska vandringar och övningar och ett flertal tips och idéer. 

Kommande utbildning i kyrkopedagogik

Kyrkopedagogik 2026

Sveriges 3000 kyrkorum bär på ett unikt kulturarv. Här har människor firat gudstjänst och livets högtider under årtusenden. Men hur kan man gå tillväga för att visa ett kyrkorum för exempelvis en skolklass, en grupp turister eller konfirmandernas föräldrar? Välkommen till en utbildning i kyrkopedagogik!

Teamet som arbetar med kyrkopedagogik i Karlstads stift

Ann-Marie Allvar Nordström

Ann-Marie Allvar Nordström

Stiftspedagog, Karlstads stift

Mer om Ann-Marie Allvar Nordström

Ansvarig för Karlstads stifts satsningar och utbildningar i kyrkopedagogik sedan 2014. Ansvarig för universitetsutbildningen i kyrkopedagogik 2016-2018. Styrelseledamot och medgrundare av Föreningen för Kyrkopedagogik i Sverige.

Thomas Pfitzinger-Drewes

Thomas Pfitzinger-Drewes

Kyrkoherde, Hagfors pastorat

Mer om Thomas Pfitzinger-Drewes

Introducerade det tyska konceptet Kirchenpädagogik i Sverige i början av 2000-talet. Var med och arbetade fram en universitetsutbildning i Kyrkopedagogik. Författare och inspiratör. Styrelseledamot och medgrundare av Föreningen för Kyrkopedagogik i Sverige.

Annika Eriksdotter

Annika Eriksdotter

Konstnär, Fotograf, Kyrkopedagog

Mer om Annika Eriksdotter

Värmländsk konstnär, fotograf, brodös, författare och kyrkopedagog. Har bland annat arbetat som konstnärlig ledare i Hammarö församling, som skolkonstnär på Kronoparksskolan i Karlstad, och varit projektanställd kyrkopedagog i Karlstads stift. Medgrundare av Föreningen för Kyrkopedagogik i Sverige. Webbplats: annikaeriksdotter.se

Sandra Albertus

Sandra Albertus

Pedagog, Domkyrkan, Karlstads domkyrkoförsamling, Karlstads pastorat

Mer om Sandra Albertus

Arbetar som domkyrkopedagog i Karlstads domkyrka med tonvikt på kyrkopedagogik, kulturarv, guidningar och leder fortbildningar kring kyrkopedagogik, barnrytmik och Barnens Bästa Bibel. Är även musiklärare, författare och kyrkomusiker.