Vigsel

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Par av samma kön och par av olika kön har samma rätt att gifta sig. Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Stor eller liten vigsel

En vigsel kan vara en stor tillställning där man samlar släkt och vänner men det går lika bra att ha en vigsel med några få människor på plats. Det minsta antalet är fem personer – brudparet, två vittnen och en präst. Man är välkommen att gifta sig i någon av våra kyrkor även om man inte bor i någon av våra församlingar.

Kostnader

Är någon av brudparet medlem i Svenska kyrkan är vigseln alltid gratis när den sker i Svenska kyrkans ordning med präst som tillhör Svenska kyrkan. Det som ingår är kyrka, präst, musiker och vaktmästare. Eventuella solister och utsmyckningar av kyrkan får man stå för själv.

Innan vigseln

Vigselsamtal

Före vigseln träffas prästen och brudparet för ett samtal. Under samtalet går vi igenom vigselgudstjänsten, väljer t ex psalmer, vilka texter som skall läsas och vilken variant av äktenskapslöfte ni föredrar. Samtalet ger också prästen möjlighet att lära känna er lite och ger en grund till prästens vigselsamtal.

Prästen tar som regel kontakt för att avtala tid om samtalet men man kan gärna ringa om man har frågor eller funderingar innan samtalet.

Musiken

Vid livets stora händelser är musiken viktig. Kyrkans musiker kan många av de vanligaste brudmarscherna och psalmer och sånger som används under vigselgudstjänster och lär sig hela tiden nya stycken. Men har du speciella önskemål är det bra att ta kontakt med musikern i god tid för att se om vi kan uppfylla era önskemål.

Hindersprövning

När man skall gifta sig måste man ansöka om hindersprövning från Skatteverket, du kan beställa/ladda ned blankett från Skatteverkets hemsida.

Intyget om hindersprövning måste lämnas till vigselförrättaren/prästen innan vigseln. Anmälan om efternamn måste också vara klart innan vigseln. Utan giltig hindersprövning kan prästen inte genomföra vigseln.

Intyget om hindersprövning gäller i 4 månader.

Egen präst eller musiker

Det går bra att använda sig av en egen präst eller musiker som man har tillfrågat. Vi vill att prästen eller musikern hör av sig till sin kollega i vår församling.

Festlokal

Vi har ett församlingshem som vi hyr ut till fester. Lokalen rymmer runt 75 sittande gäster. Tillhör någon av brudparet församlingen så kan man kostnadsfritt låna församlingshemmet i samband med vigsel i någon av våra kyrkor.

Brudkrona

Församlingen har två brudkronor som tillhör Hölö kyrka respektive Mörkö kyrka. Det går bra att låna en av dessa vid vigsel mot tecknande av försäkring.

Bokning

Du kan göra din bokning via telefon till pastorsexpeditionen eller skicka in en bokningsförfrågan via formulär nedan.

Länkar till bokningsformulär

Hantering av personuppgifter