Några konfirmander står i ring och håller upp händerna mot taket.

Konfirmation

Vad är det att leva? Varför finns jag? Har jag ansvar för någon annan än mig själv? Vad skall jag tro på?

Längst ner på sidan hittar du aktuellakonfirmandalternativ

En av våra viktigaste verksamheter bland ungdomar är konfirmandverksamheten. Varje år bjuder vi särskilt in alla som går i årskurs 8 på Hölöskolan, och/eller fyller 14 under året och är medlem i församlingen, att vara med i vårt konfirmandarbete. Men det är aldrig försent att konfirmera sig. Vill du delta i en konfirmandgrupp för vuxna hör av dig till någon av oss. Se kontaktuppgifter nedan.

Frågorna kring livet är många, inte minst när man är tonåring. Konfirmationstiden vill hjälpa dig att söka svar på frågorna, men du måste hitta dina svar. Tillsammans med kamrater och vuxna får du stanna upp och tänka efter men också uppleva gemenskap och stillhet, lek och allvar.

Dagens konfirmandarbete bygger till stor del på samtal och diskussioner där konfirmandernas egna frågor och funderingar är viktiga. Träffarna innehåller ofta någon form av upplevelseaktivitet eller skapande i någon form.

Under konfirmandåret får du veta en del om Jesus och vad kristen tro och Kyrka är för något. Du får också vara med på ett antal gudstjänster under året och ibland får man vara med och hjälpa till.

Jag är intresserad hur gör jag

Aktuella konfirmandalternativ hittar du längst ner på sidan. Klicka dig in där för att hitta information om när, hur och var vi kommer att träffas. Passar vårt upplägg dig anmäler du dig enklast via formuläret på sidan. Det går givetvis att kontakta oss som jobbar med konfirmander. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Passar vårt upplägg inte dig så kan du söka vidare bland andra församlingars alternativ. Är du intresserad av att gå ett mer koncentrerat alternativ, till exempel ett långt sommarläger, så rekommenderar vi gärna konfirmandlägret på vår stiftsgård Stjärnholm mellan Nyköping och Oxelösund.

Vanliga frågor

Måste jag tro på Gud?

Nej. Det finns inget krav på att du tror på Gud. Konfirmandåret är en tid då du få möjlighet att fundera de stora livsfrågorna. Bland annat på frågan om hur du ser på Gud.

Måste jag vara döpt?

Nej. Men du kommer att bli erbjuden att döpas under året. För att delta i konfirmationsakten på den avslutande konfirmationsgudstjänsten måste du vara döpt. Orsaken är att konfirmation innebär att man bekräftar, säger ja, till sitt dop.

Vad kostar det?

Församlingens egna konfirmandalternativ är alltid gratis. Det inkluderar alla läger, utflykter och samlingar. Väljer du att gå en lägerkonfirmation, till exempel på vår stiftsgård Stjärnholm, under några veckor under sommaren så får du oftast stå för en del av lägerkostnaden själv.

Är det något annat du undrar över kontakta gärna någon av oss som är ansvariga för konfirmandarbetet. Du hittar våra uppgifter längre ner på denna sida.

Konfirmationsalternativ

2024/2025 års konfirmationsplanering är lite fördröjd men vi räknar med att informationen kommer att ligga här under andra halvan av april. Du som är född 2010 och medlem i Hölö-Mörkö församling får en inbjudan i brevlådan.

I korthet är planen att träffas första gången i månadsskiftet november/december och vi håller på till maj/juni. Vi har träffar en gång varannan vecka på vardagskvällar efter skolan (onsdag eller torsdag). Två läger och ett par heldagar på helger.

Är du intresserad av ett långt sommarläger så titta gärna på lägret som vår stiftsgård Stjärnholm anordnar mellan Nyköping och Oxelösund. Det blir ofta fullt fort så det är bra att hålla koll på när anmälan öppnar.

Konfirmation - Stjärnholm

Har du frågor kontakta gärna Per eller Fenja. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Vid frågor kontakta