Praktikplats i grundskolan

"Svenska kyrkan - mer än bara präster"

”Svenska kyrkan - mer än bara präster”

Så löd texten på Arvid Ljungberg och Otto Oviks prisbelönta utställning vid yrkesmässan 2019 på Getingeskolan.

Vid yrkesmässan ställer alla 8:orna ut montrar om sina prao-arbetsplatser. ”Jag och Otto Ovik presenterade våra yrken som ungdomspedagog och kyrkvaktmästare i en gemensam Svenska kyrkan-monter. Otto forstätter: ”Vi presenterade vad de olika yrkena gör och vilka egenskaper som är bra att ha. Vi hade även pratat om vilken utbildning och lön de har i de olika yrkena.

Vi vann pris för Bästa presentation. En jury med olika SYVAR (studie- och yrkesvägsledare) tyckte att vi presenterade två olika yrken inom samma organisation på ett engagerat och bra sätt. Det var roligt att vinna!” avslutar Arvid Ljungberg.

Praktikplats i grundskolan

Kyrkogårdarna i Harplinge och Steninge är så fina, men vad gör egentligen en  kyrkvaktmästare?

Barn och ungdomar då? Svenska kyrkan ordnar mycket verksamhet för barn och ungdomar, men vad gör egentligen en församlingspedagog? Och vad innebär Svenska kyrkans unga? Har Svenska kyrkan en heltidsförskola?

Vad innebär det att arbeta med socialt arbete för gamla och unga inom Svenska kyrkan? Diakoni runt om i världen?

Musik och sång är spännande, men vad gör egentligen en organist? Och vad är skillnaden mellan en organist och en kantor?

I samband med åk 8 har du möjlighet att prova på olika yrken

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan i Harplinge och Steninge för att få inblick i en demokratiskt ledd verksamhet.

Kontaktperson Harplinge-Steninge Mattias Claesson tfn. 035-15 09 99