Louise Andersson och Karin Sivertsson
Foto: Maria Eddebo Persson

Louise trivs som volontär i Örnsköldsviks församling

Louise Andersson från Eskilstuna har rest nästan 60 mil för att under ett års tid arbeta som volontär i Örnsköldsviks församling. – Det är utvecklande, lärorikt och roligt att jobba som ung resurs. För någon som vill växa som person är det här en perfekt utmaning, säger Louise Andersson.

Efter gymnasiet på estetprogrammet kände Louise att hon ville ha ett sabbatsår innan hon läser vidare. Hon har alltid varit aktiv i kyrkan och redan som åttaåring fick hon börja hjälpa till att servera mat i församlingen. Hon har konfirmerat sig, är ung ledare, är med i Svenska Kyrkans Unga och är kyrkvärd, så att söka sig till volontärprogrammet Ung resurs kändes naturligt.

– Jag ville jobba med barn och unga och växa i min tro och som person, så det här passade mig perfekt. I mina arbetsuppgifter ingår allt från att passa barn, hålla andakter och vara med konfirmander till att servera soppa. Det varierande arbetet gör att jag inte hinner tröttna utan kan ta mig an alla uppgifter med ny energi, säger Louise Andersson.

Ung resurs är ett volontärprogram för ungdomar 18-25 år där man under tio månader får möjlighet att arbeta i församling. Arbetet varierar beroende på vilken typ av församling man blir placerad i. Året som ung resurs ger också volontären tid och utrymme att reflektera över sin egen tro och livets frågor, stora som små.

För någon som vill växa som person är det här en perfekt utmaning.

Louise Andersson

Louise har varit i Örnsköldsvik sedan september och ska stanna till sista maj. Att flytta hemifrån till en stad nästan 60 mil från familjen och katten Tusselius och ta hand om sig själv tycker hon har varit givande, men också ovant. Hon har fått nya erfarenheter av att komma till ett helt nytt sammanhang. Kafjärdens församling som Louise kommer från är en liten landsortsförsamling, så att komma till en stadsförsamling har gett henne nya perspektiv.

– Det är spännande att åka iväg så långt och börja med något nytt. Församlingen har stort förtroende för mig. Jag har fått många nya jobbarkompisar och jag ses som en kollega av de andra i församlingen, inte som en av ungdomarna. Det känns bra, säger Louise Andersson.

Förutom det dagliga arbetet i församlingen innehåller året som ung resurs 15 kursdagar utspridda på tre tillfällen över året. Där träffas alla volontärerna som finns i församlingar över hela landet. Då får de chansen att dela varandras vardagar.
– Det är intressant att höra hur de andra har det. De flesta är placerade i Göteborgs stift, så jag skulle tycka det var roligt om det var fler församlingar från Härnösands stift hade en ung resurs. Då skulle man kunna träffas mellan de tre kurstillfällena, säger Louise Andersson.

När volontäråret är över för Louises del planerar hon att börja plugga pedagogik på universitetet. Det lutar åt Umeå universitet, för hon vill gärna vara kvar i regionen. På frågan om vad hon skulle säga till någon som eventuellt funderar på att söka till Ung resurs säger hon:
– Man måste vara öppen, flexibel, social och det är bra om man gillar att arbeta med människor. Allt går bara man vill. Du vågar!

Maria Eddebo Persson
2017-02-27

”En ung resurs ger församlingen extra energi”

– Det ger en energiinjektion att ha en ung resurs i församlingen, säger Karin Sivertsson, skol- och studentpräst i Örnsköldsviks församling om hur det är att ha en volontär i församlingsarbetet.

Karin Sivertsson såg information om volontärprogrammet Ung resurs och tillsammans med kyrkoherden bestämde hon att det var en bra idé att deras församling skulle delta. De ansökte om att få en volontär som under tio månader ska arbeta i olika typer av verksamheter i församlingen.

Som församling ska man inte bara tillhandahålla arbetsuppgifter åt volontären utan även handledning, stöd, boende och fickpengar. Församlingen måste med andra ord ha ekonomiska förutsättningar att bekosta en volontär. När ansökningstiden gått ut matchas de ansökande församlingarna ihop med de sökande volontärerna och det blev klart att Louise Andersson skulle komma till Örnsköldsvik.
– Hon bidrar med nya ögon på verksamheten och vi får så mycket tillbaka på att ha en extra resurs. Till exempel ska Louise på en Agera-kurs. Det är en kurs för ungdomar som agerar lokalt för global rättvisa. När hon varit på den kan hon berätta om den för ungdomsgruppen så sprider vi informationen bland församlingens ungdomar. Det är viktigt att tänka på att den unga resursen ska vara en guldkant i tillvaron inte finnas där för att ersätta ordinarie arbetskraft, säger Karin Sivertsson som är handledare till Louise under det här året.

Under de första veckorna fick Louise vara med i så många verksamheter som det bara var möjligt. Sedan satte sig Karin och Louise ner och diskuterade vad hon var mest intresserad av att fortsätta med under resten av året.
– Jag kollade av med de ansvariga i olika verksamheterna om deras behov och sedan satte jag och Louise ihop ett schema tillsammans, säger Karin Sivertsson.

Nu börjar volontäråret lida mot sitt slut och Karin är väldigt nöjd med tiden med Louise.
– Det är verkligen en lyx att ha en ung resurs och jag skulle gärna göra om det med en ny volontär, säger Karin Sivertsson.

Maria Eddebo Persson
2017-02-27

Fakta om Ung resurs

Ungresurs.nu – volontärår i Svenska kyrkan genomförs som en folkhögskolekurs i samverkan mellan Svenska Kyrkans Unga i Göteborgs stift, Göteborgs stift och Helsjöns folkhögskola. Idén kommer ursprungligen från Tyskland och sedan tanken kom till Sverige och Svenska kyrkan 1968 har drygt tre tusen ungdomar gjort en sådan insats inom Svenska kyrkan.

Läs mer om hur du kan ansöka om att bli volontär eller att ta emot volontär i din församling på ungresurs.nu