Foto: Mats Jonsson

Serietecknare får Svenska kyrkans kulturstipendium

Serietecknaren Mats Jonson med rötter i Kramfors får Svenska kyrkans kulturstipendium för sitt kommande projekt, serieromanen "Nya Norrland".

– Det är jätteroligt att jag fått stipendiet. Ofta, speciellt tidigare,  har serietecknandet setts ner på, säger Mats Jonsson.

Mats Jonsson har med seriealbum som ”Hey Princess” och ”Mats kamp” etablerat sig som en av landets mer tongivande serieskapare.  I sitt kommande album Nya Norrland, ställs snart avfolkade Bollstabruk utanför Kramfors mot den växande stockholmsförorten Midsommarkransen. Platser där förutsättningarna för kommunal service, församlingsliv och det lokala näringslivet bytt skepnad. I ”Nya Norrland” vill Mats Jonsson undersöka var Sveriges välstånd kommer från och vart det tar vägen. Detta gör han genom undersökningar, intervjuer och enkäter som sedan ska kokas ner i serieform.
– Jag kommer rita serier uppblandat med fakta, kartor och diagram. Tänk på hur Bamse-tidningen är upplagd, med pedagogiska inslag mellan serierna.

Det är jätteroligt att jag fått stipendiet. Ofta, speciellt tidigare, har serietecknandet setts ner på

Mats Jonsson

Nu får han Svenska kyrkans kulturstipendium 2016 med motiveringen:”... för att han med humor, vemod och ilska skildrarsamtidens rörelser och visar de underliggande strömningar som blåser upp en plats och blåser ut en annan, en rörelse han själv är del av, i den existentiella brytpunkten mellan dåtid och framtid.”.
Vad ska du göra med de 50 000 kronor du får?
– Pengarna går självklart till det nya seriealbumet på så sätt att jag slipper ta på mig så många andra uppdrag samtidigt som jag gör klart det.

Maria Eddebo Persson
2016-10-03

Fakta om Mats Jonsson

Mats Jonsson är serietecknare, redaktör, skribent och spoken word artist. Han är född 1973 och uppvuxen i Kramfors. Han har publicerat en rad självbiografiska serieromaner, med utgångspunkt att det mest personliga också kan vara allmängiltigt.

Pojken i skogen belönades med Norrländska litteraturpriset och Urhunden för 2005 års bästa svenska seriealbum. Hey Princess har även nått en amerikansk publik. Sedan 2003 är han redaktör för Galago.

Jonsson har även medverkat med serier och texter i tidningar och kulturtidskrifter, samt publicerat prosa och barnbok.