Ny stiftsstyrelse utsedd för 2018-2021

Nyhet Publicerad Ändrad

PRESSMEDDELANDE | På måndagen hade Härnösands stifts nyvalda stiftsfullmäktige valsammanträde för att utse ledamöter till stiftsstyrelsen, egendomsnämnden och domkapitlet för de kommande fyra åren.

Följande ledamöter utsågs till stiftsstyrelsen
För Socialdemokraterna: Kenneth Norberg, Söråker (vice ordförande), Leif Nilsson, Ytterhogdal, Christina Andersson, Sidensjö, Camilla Ersson, Kvissleby, Gudrun Olsson, Östersund.
För Centerpartiet: Marianne Eriksson, Hammerdal (andre vice ordförande), Ingrid Flodin, Älandsbro, Christer Gelfgren, Örnsköldsvik.
För Politiskt obundna i Svenska kyrkan: Leif Grip, Fränsta.
För Kristdemokrater i Svenska kyrkan: Birgitta Sedin, Sidensjö.
Biskopen är självskriven ordförande i stiftsstyrelsen (och utses inte av fullmäktige).

Följande ledamöter utsåg till egendomsnämnden
För Socialdemokraterna: Sven-Erik Bodén, Sollefteå (ordförande), Elisabet Fjellström, Östersund, Pricilda Hedenius, Sundsvall, Carina Grahn Hellberg, Krokom.
För Centerpartiet: Paul Höglund, Långsele (vice ordförande).
För Borgerligt Alternativ: Bertil Swenson, Sundsvall.

Följande ledamöter utsågs till domkapitlet
För Socialdemokraterna: Jan-Erik Tedemar, Östersund.
För Centerpartiet: Märta Brita Svensson, Njurunda.
För Politiskt obundna i Svenska kyrkan: Kerstin Lindh Wallin, Kramfors.
Som domareledamot utsågs Mats Törnered, vid kammarrätten i Sundsvall.
Som representant för präster och diakoner i domkapitlet har Carina Grinde, diakon i Östersunds församling utsetts tidigare i höst.
Biskopen är självskriven ordförande och domprosten är självskriven vice ordförande i domkapitlet.

Till stiftsfullmäktiges presidium valde Centerpartiets Karin Stierna, Hammerdal (ordförande), Socialdemokraternas Carina Grahn Hellberg, Krokom (vice ordförande) och Politiskt obundnas Lena Persson, Nälden (andre vice ordförande).

Efter höstens kyrkoval stod det klart att över hälften av de 59 ledamöterna i stiftsfullmäktige skulle bytas ut, samtidigt som tre nya nomineringsgrupper gör entré: Sverigedemokratern, Miljöpartiet och Vänstern i Svenska kyrkan.

Så här ser mandatfördelningen ut i stiftsfullmäktige de kommande fyra åren (2018-2021): Socialdemokraterna 27 mandat, Centerpartiet 12 mandat, Politiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) 7 mandat, Sverigedemokraterna 3 mandat, Borgerligt Alternativ 2 mandat, Frimodig kyrka 2 mandat, Kristdemokrater i Svenska kyrkan 2 mandat, Miljöpartister i Svenska kyrkan 2 mandat, Fria liberaler i Svenska kyrkan 1 mandat, Vänstern i Svenska kyrka 1 mandat.

Kontaktperson:

Kajsa Åslin, pressekreterare på Härnösands stift, 070-355 00 17