Foto: Hans-Åke Grinde

Ny kyrkoherde välkomnas i Lockne kyrka

Nyhet Publicerad Ändrad

PRESSMEDDELANDE | Brunflo, Lockne, Marieby och Näs församlingars nya kyrkoherde heter Christin Nygren Sundvisson och är redan bekant med församlingarna. – Det är väldigt roligt att jobba här. Det finns ett stort engagemang både bland anställda och ideella, säger Christin Nygren Sundvisson som arbetat som församlingspräst i pastoratet de senaste tre åren.

Christin Nygren Sundvisson är 58 år, har rötterna i Höör i Skåne men är sedan många år bosatt i Hackås i Jämtland. Hon har arbetat tidigare som kyrkoherde i närmare tio år, då i Södra Jämtlands pastorat. Hon har även varit anställd på Härnösands stift, då hon skrev boken Ett förlorat paradis (Verbum 2006), om hot och möjligheter för kyrkan på landsbygden.

Hennes engagemang utmärks bland annat av att hon värnar om samarbete med andra lokala organisationer, som en viktig del av att vara en närvarande kyrka i bygden.
– Jag vill hitta en balans mellan inre fördjupning och att kyrkan vända sig utåt för samverkan med andra kring olika saker i samhället, säger hon.
– Sedan strävar jag personligen efter att leva på ett mer hållbart sätt.  Och jag vill gärna se om vi i kan lära oss mer om det i församlingarna.

Som ny chef i församlingarna ser hon en viktig uppgift att odla hoppet i en tid då Svenska kyrkan förändras.
– Vi får inte låta oss nedslås av att medlemmarna blir färre. I stället för att fastna i statistik och negativa trender, behöver vi se vad som är vårt uppdrag och fokusera på det, säger hon.
En hoppfull trend att bygga vidare på är de 50-tal ungdomar som engagerat sig som unga ledare i Brunflo, Lockne, Marieby och Näs församlingar, bland annat för att hjälpa till med konfirmandarbetet.
– De tillför så mycket glädje i församlingslivet, säger Christin Nygren Sundvisson.

På söndag 14 oktober klockan 11 välkomnas hon som kyrkoherde vid en gudstjänst i Lockne kyrka där det utlovas ”extra allt”. Biskop Eva Nordung Byström leder välkomnandet, alla församlingarnas körer medverkar och efteråt blir det skördeauktion i sockenstugan.

Kontakt: Kajsa Åslin, pressekreterare Härnösands stift, 070-355 00 17