Foto: Frida Helgesson

Han vill bidra till en levande, lokal och folklig kyrka

Nyhet Publicerad

PRESSMEDDELANDE | Sven Alberius är ny kyrkoherde för församlingarna i nybildade Kramfors pastorat. På söndag välkomnas han vid en högtid som leds av biskop Eva Nordung Byström i Nora kyrka. – Mitt mål är att alla ska känna sig hemma i sin kyrka, säger han.

Sven Alberius är 64 år och har arbetat som präst i 30 år på olika platser i landet - från Arjeplog i norr till Vetlanda i söder. Närmast kommer han från en tjänst i Nordnorge.

Han har stor erfarenhet av förändringsarbete, en viktig kompetens för uppdraget som kyrkoherde för Kramfors pastorat som bildades vid årsskiftet.
– Mitt mål är att alla ska fortsätta att känna sig hemma i sin kyrka och i sin gudstjänst. Jag vill föra dialog med medarbetare och finna bra lösningar, det är viktigt för en lyckad omorganisation. Kyrkan är väldigt viktig för mig och jag vill att den ska vara organiserade på ett bra sätt så den kan vara kvar – levande, lokal och folklig, säger han.

Sven tror på att bygga broar och möta människor i deras vardag.
– Jag vill vara med att skapa engagemang för kyrkan. Jag vill att våra gudstjänster ska vara folkliga gudstjänster. Med det menar jag att gudstjänsterna gärna får vara högtidliga men inte stela, de skall också vara präglade av bön, och folk ska kunna följa med och förstå vad som sägs och görs.

I Kramfors har han köpt ett litet centralt beläget hus där han kommer att bo under veckorna, men eftersom han har sin familj på Värmdö utanför Stockholm så räknar han med att det blir en hel del veckorpendling.

Kramfors pastorat består av församlingarna Gudmundrå, Nordingrå, Nora-Skog, Ullånger, Vibyggerå, Bjärtrå, Styrnäs, Dal, Torsåker och Ytterlännäs. Pastoratet bildades 1 januari 2018 för samverkan inom resurskrävande områden.

Söndag 18 februari välkomnar församlingarna sin nye kyrkoherde vid en festgudstjänst i Nora kyrka klockan 11. Välkomnandet leds av biskop Eva Nordung Byström.

Kontaktperson:
Kajsa Åslin, pressekreterare på Härnösands stift, 070-355 00 17