Foto: Maria Eddebo Persson

Biskopens motto för stiftet: +1

Nyhet Publicerad Ändrad

PRESSMEDDELANDE | I biskop Eva Nordung Byströms nya bok lanseras ett motto för Svenska kyrkans medarbetare i Härnösands stift. "Mottot innebär en uppmaning att vi alla under vår livstid, genom vårt sätt att vara, rekryterar ytterligare en person till delaktighet och ansvar i Svenska kyrkan", säger hon.

Boken som precis kommit ut bygger på en tradition att alla nya biskopar i Svenska kyrkan skriver en programförklaring – ett så kallat herdabrev – till sitt stift.
– I somras när jag började skriva mitt herdabrev hade jag varit biskop i Härnösands stift i två och ett halvt år. Under den tiden har jag haft möjlighet att se på vårt stift ur ett mer övergripande perspektiv än tidigare. Jag har sett mycket som gjort mig stolt och glad och även sådant som behöver stärkas och utvecklas, säger Eva Nordung Byström.
De slutsatser hon drar i boken bygger även på över 40 års erfarenhet i Svenska kyrkans tjänst i olika församlingar i Härjedalen, Jämtland och Ångermanland.
– Jag resonerar kring mitt valspråk, tar upp mina ledord som kan ses som en programförklaring för min tid som biskop och formar en vision för framtiden i Härnösands stift, säger hon.
– Min vision handlar om hur man skapar ett förhållningssätt och en miljö som välkomnar och rekryterar, fortsätter hon.

Ett nytt motto som Eva Nordung Byström lanserar i boken är hämtat från grannstiftet i Norge och lyder helt enkelt: +1.
– Det är en uppmaning till alla oss som är medarbetare att vi under vår livstid genom vårt sätt att vara, möta och bekräfta våra medmänniskor rekryterar ytterligare en person till delaktighet och ansvar i Svenska kyrkan. Mer behövs inte om vi alla hjälpa åt. Och svårare än så behöver det inte vara att bjuda in till tro och gemenskap eller till en attraktiv arbetsplats och meningsskapande volontäruppdrag, säger hon.

Boken, som har titeln Nu är Guds tid och ges ut på Verbums förlag, vänder sig i första hand till anställda, förtroendevalda och ideella medarbetare i stiftets församlingar. Men den är skriven för att även kunna läsas av alla som är nyfikna på Svenska kyrkan, även den som inte är teologiskt bevandrad och obekant med kyrkans organisation.

På måndageftermiddag presenterades den vid ett arrangemang för stiftskansliets personal och förtroendevalda. Under februari månad kommer böckerna att levereras till alla stiftets församlingar.

Kontaktperson:
Kajsa Åslin, pressekreterare på Härnösands stift, 070-355 00 17