Foto: Åsa Nilsson

Biskopen inviger lekkyrkan

Nyhet Publicerad

PRESSMEDDELANDE | På lördag 6 oktober invigs en unik kyrka i Jämtland. Kyrkan är en kopia av Ragunda nya kyrka fast i en tiondels storlek, byggd för att barnen ska leka i den. – Lekkyrkan är ett fint sätt att ge barn möjlighet att på egna villkor möta de andliga värden i livet som de har rätt till, säger biskop Eva Nordung Byström som deltar i invigningen av lekkyrkan.

Lekkyrkan ligger vid församlingsgården i Hammarstrand och är bland annat tänkt att användas av Ragunda församlings barngrupper, då avståndet till originalet ligger en bit bort från tätorten. Men kyrkan är även tänkt att vara öppen för mer spontan lek.

– Barn lär sig om livet genom lek, och kyrkan handlar verkligen om livet. I kyrkorummet får vi möjlighet att ge uttryck för livets ljus och mörker, oro och trygghet, kärlek, hopp och tro, säger Eva Nordung Byström.

På lördag medverkar hon i gudstjänsten som inviger lekkyrkan i Hammarstrand. Trots att namnet på byggnaden leder tankarna till en mycket liten kyrka, kommer varken biskopen eller andra gudstjänstdeltagare att behöva huka för att komma in. Ståhöjden i mittgången är nästan två meter, tornet är över fyra meter högt och porten är så bred att ett barn med rullstol ska kunna komma in. Inuti kyrkan finns tre bänkrader, ett litet altare och en liten altartavla.

Barn lär sig om livet genom lek, och kyrkan handlar verkligen om livet.

Eva Nordung Byström, biskop i Härnösands stift

Snickaren Ingvar Magnusson, som byggt lekkyrkan på uppdrag av Ragunda församling, har utgått från originalritningarna av Ragunda nya kyrka men gjort om dem till en tiondels storlek.
– Det är klart vi ska ha en kyrka till barnen, så jag tog på mig uppdraget. Jag har byggt många garage, carportar och lekstugor och har lång erfarenhet av att bygga saker, men visst är det här ett speciellt bygge med många utmaningar, säger han.

Lekkyrkan invigs lördag 6 oktober klockan 10-11 med gudstjänst för stora och små, medverkan av barnkör, korvgrillning med mera.

Kontaktperson:
Kajsa Åslin, pressekreterare Härnösands stift, 070-355 00 17