Foto: Pernilla

Ny bok om uteaktiviteter och teologi

Else Marie Sivertsen från Föllingebygdens församling har gett ut en bok om naturkyrkis, vilket är en kyrklig barnverksamhet som bedrivs utomhus.

– Det finns inte så mycket material som handlar om uteaktiviteter och teologi. Det är något jag har saknat i mitt arbete. Min förhoppning är att det här boken ska ge inspiration till dem som jobbar med barngrupper, säger Else Marie Sivertsen.

Else Marie Sivertsen har utvecklat tankarna kring naturkyrkis i Föllingebygdens församling. Skillnaden från ett vanligt kyrkis är att de har all sin verksamhet utomhus, oavsett om det är sommar eller vinter. De får lära sig mer om att vara varsam om jordens resurser och att förvalta de gåvor vi fått.
– Vi pysslar och använder det som finns runtomkring oss i skogen. Barnen får lära sig att inte bryta av kvistar, utan ta de som ligger på marken. Vi pratar också om vatten till exempel, besöker reningsverk hittar den rena källan av vatten i skogen och pratar om kopplingen till dopet på barnens nivå, säger Else Marie Sivertsen.

Tanken var att få barnen att se och upptäcka den oändliga rikedom för lek och liv som redan finns i naturen.

Else Marie Sivertsen

Idén till att starta denna verksamhet kom från att de i församlingen upplevde att barnen satt inne alldeles för mycket nu för tiden.
– Tanken var att få barnen att se och upptäcka den oändliga rikedom för lek och liv som redan finns i naturen, säger Else Marie Sivertsen
– Barnen tycker det här är roligt att vara med på och det är en fin introduktion till kyrkan. Vi kopplar ihop naturkyrkis med familjegudstjänsterna så att de får en naturlig koppling till kyrkan.

Hon har fått många positiva kommentarer från kollegor runt om i stiftet som vill ta del av hennes bok och hon är glad när det ringer från andra församlingar och frågar hur de ska göra för att starta en liknande verksamhet.
– Jag kan hjälpa dem med möjligheter och tänk, men jag vill sedan att de ska utveckla och göra det på sitt sätt. Jag har tänkt att den här boken ska vara ett levande material och jag vill gärna ha respons på det så att jag kan utveckla mig också.

Maria Eddebo Persson
2015-02-16

OBS! Boken är slutsåld, men kan fås som pdf om den efterfrågas.