Foto: Niclas Vestefjell

Årepräst ger ut bibelberättelser i novellform

Karin Härjegård släpper den 28 april en andra bok med bibelberättelser i novellform. I boken "Du möter min blick i vimlet" berättar hon om livsöden hämtade ur Gamla och Nya testamentet.

Karin Härjegård, är präst och har i många år jobbat med både konfirmander och andra ungdomar. Hon har länge längtat efter böcker med bibelberättelser som riktar sig mot unga i stället för mot barn, men det har inte funnits. Det har gjort att hon började skriva dem själv.

Du möter min blick i vimlet är en fint skriven bok där 22 utvalda bibelberättelser gjorts om till korta noveller. Texterna är enkla och berättelserna sträcker sig bara över några sidor, men många av novellerna träffar läsaren som ett knytnävsslag i magen.
– Jag hoppas att boken ska vara en ögonöppnare och att man ska känna igen sig. Berättelserna beskriver en annan tid och en annan kultur, men vi är alla människor och trots allt lika, säger Karin Härjegård.

Vi får möta ett barn som följer med sina föräldrar för att titta på när Jesus rider in i Jerusalem, vi får höra Sackaios berätta om sin längtan efter att bli omtyckt, om Jakobs brottning med en ängel, om Moses och den brinnande busken, om barnmorskorna Shifra och Pua som vågar trotsa den Egyptiska kungen och inte döda alla israelitiska gossebarn och många fler.

Karin har valt berättelser utifrån vad hon tycker har fungerat i ungdomssammanhang och vad som berört dem. Dessutom har hon valt de berättelser som hon själv är extra förtjust i och som inte är så kända.
– Jag gillar berättelsen om Shifra och Pua som är modiga och går sin egen väg, säger Karin Härjegård.

I novellerna kommer vi personerna och deras upplevelser väldigt nära på grund av att många av dem är skrivna i jag-form eller att personen som berättar historien finns nära huvudpersonen i berättelsen. Bibelns berättelser blir levandegjorda och det gör att det lätt att känna igen sig i historierna.

Efter varje berättelse finns en fråga att fundera över och diskutera. Har du någon som ser dig som den du innerst inne är? Vad tror du att Jesus menar med att vi ska bli som barn för att få komma till himmelriket? Brukar du vara rädd ibland? Det är också lätt att hitta till bibelställena berättelserna utgår från eftersom de är angivna efter varje avsnitt.

Boken är främst skriven för ungdomar, men Karin hoppas att den ska passa både unga och vuxna.
– Efter den förra boken jag skrev, på samma tema, var det flera vuxna som kom och tackade mig för att de för första gången förstått bibelberättelserna. Det gör mig glad, säger Karin.

28 april kommer Du möter min blick i vimlet bli tillgänglig för allmänheten. Då släpps den i Duveds kyrka klockan 17.30. Berättelser ur boken kommer att läsas upp blandat med sånger av Åre församlings ungdomskör "Schysst häng".

Maria Eddebo Persson
2017-04-25

Läs ett smakprov av "Du möter min blick i vimlet" här.

Fakta om Karin Härjegård:

Karin är präst i Åre på halvtid, resten av tiden ägnar hon sig åt att skriva och föreläsa.
Hon har tidigare skrivit:
• ”Kallad”, en musikföreställning
• ”Sorg – det mest gåtfulla i mitt liv" som hon skrivit tillsammans med samtalsterapeuten Sonja Wahlén och konstnären Ulla Granqvist,
• ”Den där elden inom”, en roman som bygger på Margareta Klingspors liv i Hede under 1930- och 1940-talet.
• ”Du ritar i sanden”, bibelberättelser i novellform

Kyrkoherde debuterar som romanförfattare

”Den där elden inom” är kyrkoherden Karin Härjegårds debutroman som bygger på Margareta Klingspors liv i Hede under 1930- och 1940-talet. Margareta Klingspor är kvinnan vars initiativkraft engagerade byns kvinnor i en rad projekt och det gav henne öknamnet ”Gula faran”.

Årepräst ger ut ungdomsbibel

I augusti i år kom boken ”Du ritar i sanden” ut på Verbums förlag. En bok med 24 bibelberättelser återberättade som ögonvittnesskildringar och med ett språk som gör dem lätta att ta till sig. – Jag hoppas att många får beröras av berättelserna och finna sin väg in i Bibelns värld, säger författaren och Åreprästen Karin Härjegård.