Foto: Ida Hamberg

Musik och medmänsklighet

I flera kyrkor arrangeras stödkonserter för att samla in pengar till de många människor som just nu befinner sig på flykt. Stiftet är fullt av engagerade församlingsbor och musiker som vill göra skillnad. – Man vill göra vad man kan, säger Emil Lindahl en av de medverkande i Torp och Ånge, och det är musik och sång jag kan bidra med.

Initiativen till dessa konserter kommer inte sällan från lokala musiker och artister.
– Det här är ett sätt att hantera den frustration som många av oss känner, säger Annika Winhagen, artist och initiativtagare till konserten i Högsjö den 4 oktober. Med musikens hjälp kan vi förhoppningsvis också sprida lite hopp så att inte allt känns nattsvart, fortsätter hon. Något problem med att hitta medverkande som ställer upp ideellt har det inte varit. Annika har till och med varit tvungen att säga nej då det inte funnits utrymme i programmet för alla som önskar.
– Det bådar å andra sidan gott för framtida arrangemang, skrattar hon. För Annika Winhagen är det inte bara insamlandet som känns viktigt utan även ställningstagandet. Att tillsammans stå upp för medmänsklighet och människor lika värde.
– Det är våra bröder och systrar som är på flykt. Det måste bli ett slut på tänkandet i vi och dom.

Konserten i Funäsdalens kyrka gick av stapeln den 16 september. Därifrån rapporterar en trött men lycklig Peter Nilsson.
– Vi är en församling med 1 500 medlemmar. 230 personer kom till konserten och vi fick in en kollekt på över 28 000 kr. Idén föddes för bara en vecka sedan, i samtal med prästen Signe Ek och vaktmästaren Bengt Anderzon, och vi började ta kontakt med lokala sång- och musikförmågor. Det är nästan så man blir tårögd av allt engagemang på så kort tid, säger Peter. Pengarna gick oavkortat till Svenska kyrkans Internationella verksamhet.

Erika Sjödin, kantor och körledare i Örnsköldsvik, upplevde att de senaste veckornas händelser skapade ett behov av att göra mer än bara sitta i soffan och "swisha iväg en peng".
– Vi behöver mötas och känna att vi gör något tillsammans. Min känsla är att det här inte stannar vid insamlingsgalor. Många som kom till konserten i Örnsköldviks kyrka uttryckte en vilja att engagera sig i församlingens verksamhet på fler sätt. Förutom en entré på minst 80 kr så sålde Erikas gospelkör egengjorda armband med texten "FRIHET".
– Vi fick in över 40 000 kr och då har vi ingen uppgift om hur mycket som kom in via sms- gåvor under kvällen, berättar Erika. Erika hälsar att om någon vill ta efter och tillverka dessa bokstavsarmband så får man gärna kontakta henne för instruktioner.

I Sättna kyrka utlovas ett program med både kör- och solosång av sångare i olika åldrar. Initiativtagare och en av de sjungande under kvällen är 19-åriga Linde Jonsson.
– Vi måste göra något, vi kan inte bara se på, säger hon. Jag hoppas att fler konserter anordnas i kyrkorna här omkring. Jag har lagt ut lite förfrågningar.

Kristina Hellberg
2015-09-18