Johan Drejare tävlar i Musikfestivalen under Världens fest

Tre bussar med 150 deltagare från Härnösands stift avgår mot Västerås fredag morgon 2 juni. Målet är Världens fest 2-4 juni och en av bussresenärerna ser speciellt fram mot det stora arrangemanget.

Det är Johan Drejare, församlingspedagog från Örnsköldsvik, som är en av tio tävlande i Musikfestivalen, en del av Världens fest.
Johans bidrag till Svenska kyrkans egen ”Mello” heter Varken död eller liv och är skrivet för ett år sedan med anledning av förra årets oroligheter och rasism på många håll.
– Det är en countrydoftande singersongwriter-variant, lite lågmäld och inte så aggressiv, säger Johan om sin låt.

Han framför sin låt själv och ser mycket fram mot att uppträda i konserttältet med 2.000 platser på Stora Torget i Västerås.
– När vi kommer fram blir det väl en sound check och på kvällen sjunger jag min sång minst en gång. Om jag går vidare blir det minst ett framträdande till, säger Johan.

Svenska kyrkan tog initiativ till kyrkans egen Melodifestival som en del av Världens fest, och gick ut med en öppen inbjudan till musiker runt om i landet att skicka in en nyskriven, livtolkande låt till tävlingen. Gensvaret blev enormt, det kom in över 120 bidrag.

Så bara det faktum att Johan Drejare är en av tio utvalda till tävlingen på fredag kväll är en prestation.

Johan är 40 år och ursprungligen västerbottning som flyttat till Örnsköldsvik med sin familj. Han är just nu föräldraledig från sitt arbete som församlingspedagog i Själevads församling. Johan gillar att göra musik på svenska och har ett nytt album på gång, där ingår hans låt i Musikfestivalen.

Svenska kyrkans Musikfestival följer ett känt mönster från den stora Melodifestivalen med omröstning i två omgångar. Hela svenska folket kan följa tävlingen via webben och alla kan telefonrösta på sitt favoritbidrag även om man inte är på plats. Alla som röstar bidrar till Svenska kyrkans internationella arbete.
– Det blir spännande att se hur det går, en sådan här omröstning är mycket beroende på vilka som röstar och vilka kontaktnät artisterna har. Men jag hoppas så klart på det bästa, säger Johan.

Musiktävlingen startar 20.00 fredag 2 juni och går att följa via livesändning på Världens fests hemsida. Klicka på bilderna nedan för att komma till livesändningen, startfältet av tävlande och information om hela världens fest.

Kalle Norberg
2017-05-29

Musikfestivalen

Stort grattis till låtskrivaren Dan Rosengren och den fantastiska sånggruppen "Uppdraget". De är de glada vinnarna av Världens fests musikfestival 2017. Priset består av 25 000 kr som gruppen ska använda för ett besök på Liseberg.

Startfältet

Musikfestivalen bjuder på tio nyskrivna, livstolkande musikbidrag. Ett av dem ska röstas fram till vinnare och belönas med 25 000 kr och äran.

Världens fest

Under 2019 blir det ingen Världens fest, men boka in ACT Svenska kyrkans första nationella event den 7–8 september i Uppsala istället. Kom och träffa andra engagerade och inspireras kring vad det innebär att vara en världsvid kyrka.