Solceller på Sollefteå församlingsgård, kyrkogårdsföreståndare Jan Leiknes
Foto: Rebecka Lindberg

I Sollefteå hämtas kraften från ovan

Svenska kyrkan i Sollefteå satsar på solenergi. De 84 solcellspanelerna minskar Sollefteå församlingsgårds energiförbrukning med 30 procent. – Det känns fantastiskt att de äntligen är på plats. Det är vår största energisatsning, säger Jan Leiknes, kyrkogårdschef.

En yta av 137 kvadratmeter på församlingsgårdens tak i Sollefteå pryds sedan i juli av 84 solcellspaneler. Taket är i direkt söderläge och brukar vara snöfritt större delen av vintern, så panelerna kan ge energi nästan året om.
– Vi har tittat på det här jättelänge, men det är först nu när priset på panelerna sjunkit som det blev läge att investera, säger kyrkogårdschef Jan Leiknes, som har ansvarat för projektet. Årligen beräknas de ge 21 000 kWh vilket motsvarar ett minskat koldioxidutsläpp på 12 000 kg per år. Församlingsgårdens energiförbrukning är högst dagtid vilket gör solenergin till ett bra alternativ.
– Hittills har de toppat på 120 kWh på en dag, medan vissa regniga dagar ger de nästan ingenting, säger Jan Leiknes som följer energiproduktion via mobiltelefonen. Församlingsgården värms upp med fjärrvärme och har en ganska konstant elförbrukning sett över året, med en liten topp vintertid.
– Sollefteå församlingsgård är en av pastoratets energislukare med en årlig elförbrukning på 70 000 kWh. Det är ett ständigt arbete att få ner energianvändningen, vi har bland annat bytt till energifönster, säger Jan Leiknes. 380 000 kronor har investeringen kostat och delfinansieras med bidrag på 50 procent från Härnösands stifts energipott. Om nio år räknar Jan Leiknes med att solcellerna har betalat tillbaka sig själv och då har de minst det dubbla kvar i livslängd.

Satsningen stod som exempel under en utbildning i driftsoptimering, för övriga församlingar i Härnösands stift, som föreningen Etik och Energi höll  7–8 oktober. Etik och Energi är en ideell förening som arbetar med att minska Svenska kyrkans energiförbrukning och miljöbelastning. De har varit med och gjort projekteringen för solcellerna på Sollefteå församlingsgård.

Rebecka Lindberg, Kristina Hellberg
2015-10-09