Foto: Roye Mercurio

Församlingar sprider värme

I den kalla januarimorgonen fick bussresenärer i Västernorrland och Jämtland en varm överraskning. I flera busskurer i Härnösands stift låg handstickade halsdukar eller vantar med en uppmaning att ta med den hem.

Det är några av stiftets församlingar som vill uppmuntra till en varmare värld – med värmande stickade saker. Dessa lämnades under tidig morgon på busshållplatser i hemlighet. Totalt är det närmare 60 svenska församlingar som har hakat på idén som föddes i Luleå.

I Sollefteå-Boteå pastorat är det ideella damer i gruppen ”Stickat & skickat” som producerat alla alster.
– De stickar året om och sänder sina alster till behövande världen över. Vi hoppas att halsdukarna blir en positiv överraskning och väcker tankar kring vad vi kan göra för att skapa ett varmare samhälle och ta hand om varandra även här lokalt. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Chatrin Ylvewåg, församlingspedagog vid Sollefteå-Boteå pastorat.