Foto: Maria Eddebo Persson

De smyginvigde Selångers pilgrimscenter

I onsdags smyginvigde stiftsstyrelsen och egendomsnämnden Selångers pilgrimscenter genom att plantera ett äppelträd av sorten Gratia (som betyder nåd) – Vi vill visa uppskattning för det Selångers församling har åstadkommit, så det här är ett grattis, tack och lycka till, säger biskop Eva Nordung Byström.

Varje år samlas stiftsstyrelsen och egendomsnämnden till gemensamma överläggningar. Årets möte hade temat hållbarhet och klimatfrågor och som en del av detta arbete fick de en presentation och visning av det nya pilgrimscentret som ligger precis i starten av S:t Olovsleden. Det är församlingens gamla ladugård som byggts om. Den kommer i första läget innehålla café och uteservering, information om leden, utställningar, konferenslokal och souvenirshop. I nästa etapp som ska vara klar till 2021 (när Sundsvall fyller 400 år) kommer även en teaterlokal och utställningsyta på övervåningen färdigställas.
– Byggnaden ska andas lugn och ro. Det är ett modernt bygge, men historien syns där inne också. Vi har till exempel inte byggt för väggen där en krubbitare stod. Det är vackra gropar i väggen där hästen tuggat, som påminner om gamla tider, säger Helene Westerlind, diakon och projektledare för pilgrimscentret i Selångers församling.

"Leden är landsbygdsutveckling"

Sankt Olovsleden är ett av de stora kristna pilgrimsmålen efter Jerusalem, Rom och Santiago de Compostela och intresset för S:t Olovsleden ökar för varje år.
– Vi har potential att bli Sveriges främsta pilgrimsstift, inte minst för att vi har S:t Olovsleden. Den led där st. Olof faktiskt gick själv och vi måste tacka Selångers församling för att de tar så stort ansvar för pilgrimsfrågan. Det här är inte en lokal angelägenhet, det rör alla församlingar längs leden. Det är landsbygdsutveckling, säger biskop Eva Nordung Byström.
– Vi ser pilgrimscentret som en början på leden och vi tror att det kommer att blomma längs leden med verksamheter som caféer och stuguthyrning, säger Helene Westerlind.

Maria Eddebo Persson
2018-06-16

Selångers församling bygger pilgrimscenter

En miljon pilgrimer år 2021 är drömmen för Selångers församling som nu ska bygga ett pilgrimscenter i prästgårdens gamla loge. – Tanken att bygga ett pilgrimscenter har funnits länge, så vi är väldigt glada att vi äntligen kan genomföra det, säger kyrkoherde Bror Holm. Vi började med att bygga en modern maskinhall för maskinerna som förvarats i logen vi ska bygga centret i. En arkitekt har ritat upp hur centret kommer se ut.