Foto: By Ulkl (Ulf Klingström) [Public domain], via Wikimedia Commons

Hammarby församling

Vid Upplands Väsby centrum, på Kyrkvägen 9, ligger Vilunda kyrka. Det är en av våra kyrkor i församlingen. Här hittar du även Vilunda kyrkcentrum där många av våra verksamheter äger rum. Med kyrkan i centrum.

Det här händer i Hammarby församling

Budkavle på väg!

I dag under en högtidlig och festlig högmässa i Vilunda kyrka lämnade Flemingsbergs församling över Stockholms stifts budkavle för klimatet till Hammarby församling.

En samlingsbild av olika hållbarhets-relaterade företeelser.

Miljövecka i Hammarby församling

Den 17–23 mars 2024 ägnar vi hela veckan åt hållbarhet. Vi vill inspirera, engagera och arbeta tillsammans för en hållbar utveckling genom att byta idéer och goda exempel. Vi avslutar veckan med en Earth Hour-manifestation!

Stilla dag för återhämtning och reflektion

Välkommen lördag 23 mars på en heldag med skapande målning, meditation, orgelmusik, ljuständning, massage och gemenskap. Anmäl dig senast 17 mars.

Meningen med mig

Ny samtalsgrupp: Meningen med mig?!

Känsla av meningsfullhet i livet är en stark hälsofaktor. Nu startar en grupp för dig mellan 14 & 18 år, med syfte att stödja och främja existentiell hälsa.

Samtal om sorg

Samtalsgrupp för dig som under det senaste året har förlorat en närstående. Vi träffas första gången 22 april. Anmäl dig senast 15 april.

Nyfiken på kristen tro?

Samtal i vår: Nyfiken på kristen tro?

Vi lär oss mer om Bibeln och kristen tro. Vi träffas fem gånger varannan måndag i Vilunda församlingshem på Kyrkvägen 9 med start 11 mars.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Bli medlem

Oavsett om du är medlem eller inte är du välkommen till kyrkan! Men som medlem bidrar du till att vi kan stödja människor i Sverige och i världen. Du är också med och tar ansvar för kyrkans framtida utveckling och kamp för kärlek, människovärde och livskvalitet.

Dop

I dopet samlas de närmaste för att välkomna och fira det nya livet. Vi vill hjälpa till att göra den stunden till ett fint minne för dig.

Dags för konfirmation!

Nu förbereder vi nästa konfirmation. Har du fått en inbjudan av oss? Har du sett annonsen? Eller är du helt enkelt nyfiken?

Vigsel

Går ni i bröllopstankar? Bröllop är ett minne för livet, främst för dem som gifter sig, men ofta också för dem som är gäster.

Begravning

I begravningsgudstjänsten finns rum för såväl sorg och saknad som hoppet om ett liv efter detta. Den ger möjlighet att få säga tack, ta avsked och be Gud att ta hand om den vi älskat.

Boka dop

Letar du tid för dop? Hos Hammarby församling kan du reservera tid för dop redan på hemsidan. Vill du hellre besöka oss, ringa eller mejla så går det lika bra. Här hittar du all information du behöver och hur du går tillväga.

Vi bjuder på tårta!

Vi är glada för att ni väljer att boka dop hos oss, och vi vill vara med och dela glädjen med er. Därför bjuder vi på tårta till dopkaffet!

Din gåva gör skillnad

Stiftelsen Hammarby församlings Hjälpfond och skolan Bethany Home i Malaysia är beroende av gåvor för att kunna utföra sina uppgifter. Din gåva kan hjälpa.

Kyrkor och kyrkogård

I Hammarby församling finns två kyrkor; den medeltida Hammarby kyrka och den moderna Vilunda kyrka. Intill vår medeltidskyrka finna dessutom ett kapell och en kyrkogård. Dessutom finns en trefaldighetskälla alldeles i närheten av Hammarby kyrka - en plats som går att använda till såväl dop och vigsel, som till gudstjänst, andakt och retreat.

Samlas i prästgården!

För dig som letar efter en plats att samlas efter dop eller begravning i Hammarby kyrka finns den gamla prästgården. Prästgården ligger i anslutning till Hammarby kyrka, och där kan ni samlas för fest, firande, eller minnesstund.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Musik- och körverksamhet

Välkommen till Hammarby församlings körer och musik verksamhet. Här får du mer information om vår körverksamhet, och kort info om kommande konserter.

Barn och ungdom

Från nyfödd upp till ungdom och på väg mot vuxen; Hammarby församling har verksamhet hela vägen!

Tisdagsfika

Vill du träffa andra vuxna i lugn miljö över en kopp kaffe? Då är du välkommen tisdagar 13.30-15.00.

Församlingsinstruktion

Församlingsinstruktionen är ett grundläggande måldokument som berättar vad Svenska kyrkan i Hammarby är och vill vara. Den beskriver kyrkans grundläggande uppgift: att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.

Hållbar utveckling

Hammarby församling vill vara en förebild för andra, och visa att man med små steg i taget kan göra en stor skillnad. Tillsammans kan vi förändra tillvaron till det bättre.

GDPR – Så här skyddar vi dina personuppgifter

Det är viktigt att du känner dig trygg med hur Svenska kyrkan hanterar dina personuppgifter. Hammarby församling skyddar den information som du anförtror oss med, samt följer de lagar och regler som finns för att skydda din integritet.

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.