Ett brudpar som håller hand.
Foto: Joakim Carlström /Ikon

Bröllop - Vigsel

Ska du och din partner gifta er? En kyrklig vigsel kan vara både liten och intim eller innebära stor fest, det är helt upp till er.

»De är inte längre två utan ett«, säger Jesus, och de går tillsammans mot framtiden – under Guds välsignelse i ömsesidig kärlek och trohet.

Alla är välkomna att gifta sig i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion. Kontakta oss så berättar vi mer.

Boka vigsel

Svenska kyrkan i Habo erbjuder vigsel i alla kyrkor. Vi erbjuder vigsel alla dagar i veckan, populärast är lördagarna. Du kan boka in din vigsel tidigast ett år i förväg.

Ni bokar tid genom att höra av er till expeditionen, via telefon eller mejl. Vid bokningen bestäms ett datum och vilken kyrka ni vill gifta er i.

Om ni vill gifta er på en annan plats än i en kyrka, till exempel hemma i trädgården eller en annan plats i kommunen, kan ni prata med expeditionen alternativt prästen om möjligheterna.

Ni blir tilldelad en präst av pastoratet men ni kan också välja att ha en egen präst, om denne har vigselrätt i Svenska kyrkan.

Äktenskapet är ett heligt förbund förordnat och välsignat av Gud.

Som medlem är vigseln gratis

Det är gratis att gifta sig i Svenska kyrkan om båda eller en av er är medlem i Svenska kyrkan. Som medlem får ni vigsel i den kyrkan ni väljer samt präst, kyrkomusiker, vaktmästare, uppvärmning och städning av kyrkan, ljus och blommor vid altaret, tillgång till psalmböcker med mera.

Har ni några särskilda önskemål som medför extra kostnader för församlingen, får ni komma överens om dem med prästen och själva bekosta dem.

Låna brudkrona

Vid vigseln kan du välja att låna en brudkrona. Vi har fyra olika som tillhör de olika kyrkorna. Det finns det två stycken att välja på i Habo församling, och en var i Gustav Adolf och Brandstorp. Du ser bilder längre ner på sidan.

Vigselsamtal med prästen

Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för hens vigseltal till er.

Samtalet kan ni ha i kyrkan eller hemma hos er. Om ni väljer att ha det hemma, kan ni sedan ha ett möte i kyrkan. Då går ni igenom ceremonin på plats för att ni ska känna er bekväma under vigseln.

Sätt er personliga prägel på vigseln

Sederna för hur ett bröllop ska gå till är gamla och vackra, och de är till för att stödja dem som ska gifta sig. Men om man vill utforma bröllopet på något annorlunda eller spännande sätt så finns det – inom rimliga gränser – inget som hindrar det. Man kan låta någon vän eller släkting läsa en dikt eller framföra något musikstycke. Vissa brudpar skriver också sina egna löften, sjunger en sång till varandra eller något annat personligt.

Ett bröllop behöver inte heller vara stort och påkostat. Man behöver bara två vittnen, som kan vara de närmaste vännerna eller kyrkans kantor och vaktmästare.

Hindersprövning från Skatteverket

Glöm inte att ordna med hindersprövningsintyg som ni får från Skatteverket och som ni före vigseln måste lämna till prästen. Intyget gäller i fyra månader.

I samband med vigseln kan du låna en brudkrona.

Vill du boka vigsel?

Kontakta pastoratets expedition
tel. 036-496 00

Telefontid: Helgfria vardgar kl. 10-12.
Du kan också mejla till:
habo.pastorat@svenskakyrkan.se

Kyrkor, kapell och församlingslokaler

Svenska kyrkan i Habo har fyra kyrkor, ett kapell och flera församlingslokaler.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.