Massor människor köar för att komma in i Habo kyrka.

Svenska kyrkan och skolan

Vi samarbetar med skolan på många olika sätt. Vi är bland annat i skolan på bibeläventyr och rasthäng. Skolklasserna besöker kyrkan till exempel jul, påsk och allhelgona.

Kyrkan har i många århundranden haft en central roll i vårt samhälle. Bakgrunden till flera av våra gemensamma traditioner och vår historia hittar vi i kyrkans tro och liv. Vi som kyrka önskar att förmedla denna kunskap vidare till elever på ett kreativt sätt. Detta gör vi genom bland annat bjuda in skolorna på studiebesök. I Habo pastorat har vi en spännande historia som är knutna till våra kyrkor,; bland annat Habo kyrka men vi har även olika vandringar som genomförs i Kyrkans hus. Vi är glada för det samarbetet vi har med Habos förskolor och skolor.

Välkomna att ta del av det vi har att erbjuda skolorna i Habo.

Ta gärna kontakt med Monica Fullana Kilefors för att få mer information.

Julvandringar för 5-6 åringar

Inför jul bjuder vi in 5-6 åringar till julvandring i Kyrkans hus.

Besök Habo kyrka med årskurs 2

Till 8-åringarna erbjuder vi en anpassad guidning i Habo kyrka.

Påskvandringar för årskurs 4

Vi bjuder in alla Habos 10-åringar till påskvandring.

Sorg och begravning för årskurs 7

I årskurs 7 bjuder vi in till Habo kyrka där vi har en samling kring ”sorg och begravning”.

Bibeläventyret

Bibeläventyret är ett samarbete mellan skolor och kyrkan. Bibeläventyret är framtaget för att passa skolans miljö och önskemål.