Vitt blockljus som lyser.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Dödsfall och begravning

Om du förlorar en människa som står dig nära, behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

I Habo kommun är Svenska kyrkan huvudman för begravningsverksamheten. Huvudmannen ansvarar bland annat för att tillhandahålla gravplats, gravsättning, kremering och lokal för begravningsceremoni. Detta betalas genom begravningsavgiften som alla betalar oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan är även kyrkans övriga tjänster i samband med begravningsgudstjänsten gratis.

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

En liten vit sten med texten Älskade morfar.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

Att välja gravplats och sköta om en grav

Somrig bild vid minneslunden i Gustav Adolfs kyrka. Gula blommor syns i förgrunden.

Gravar och gravsättningar

Står du inför valet att välja gravplats? Det finns flera olika alternativ för gravsättning att välja på. Den avlidne kan kremeras eller jordbegravas.

Närbild på toppen av en gravsten.

Att ansvara för en grav

En person som var folkbokförd i Sverige innan den avled, har rätt att få begravas på en av våra allmänna begravningsplatser. En anhörig brukar få ansvaret för graven. Den personen kallas för gravrättsinnehavare.

Ta farväl under begravningsgudstjänsten

Vit kista med lila blommor på.

Begravningsgudstjänst

När någon dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst. Då överlämnar vi den som dött till Gud.

I en tid av sorg

.

Sorgegrupp - samtalsgrupp för dig som sörjer en närstående

När man mist sin livskamrat bjuder Svenska kyrkan in till samtal om sorg och saknad. Vi bjuder in till samtal två gånger om året.

I samtal med en diakon.

Samtal och stöd

När livet är svårt kan du behöva prata med någon. Hör av dig till oss när du vill prata med en präst eller en diakon. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan, och det kostar ingenting. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

Vill du skicka en minnesgåva?

Minnesgåva

Du kan lämna minnesgåva i samband med en begravning. Ofta kan du se var de vill att man ska skicka pengar i begravningsannonsen.