Foto: Linda Maria Thompson / Ikon

Asyl/integrationsarbetet i pastoratet

Det finns ständigt ett behov av att göra något som meningsfullt och roligt för både oss själva och andra - det behovet förändras aldrig!

Sedan våren 2014 har det kommit flyktingar till vår bygd här i Oskarström med omnejd. På Spenshult finns det plats för ca 600 asylsökande. En majoritet kommer från Syrien, men också från andra krigsdrabbade länder som exempelvis Afghanistan och Somalia; totalt cirka 40 olika nationaliteter.

Här i vår bygd får de en fristad från förtryck och våld, och genom statens försorg får de någonstans att bo och en peng till inköp av mat och allt annat man behöver.

Ersättningen för alla omkostnader är dock låg (oförändrad summa sedan 1994) och ligger på runt 20 kr per dag och vuxen om du bor på boende där du får mat, och runt 70 kr för dem som själva köper och lagar sin mat. Detta innebär att hjälp i form av insamlingar av kläder, skor, husgeråd, blöjor och andra hygienartiklar är mycket välkommet.

Många volontärer gör fantastiska insatser vad gäller klädutdelning, språkcaféer och andra aktiviteter för både barn och vuxna. Ett besök på asylboendet kan innebära en tydlig ljusglimt, och att känslan av isolering minskar!

Vi vill rikta ett stort tack till er som redan bidrar och som bidragit på olika sätt. Vi vill också rikta oss till dig som läser detta och känner att du vill göra en insats, men inte riktigt vet hur. Det är lättare än du kanske tror, och jag vågar lova att det också kommer att ge dig mycket tillbaka!

Här är två olika områden som du kan gå in i och konkret hjälpa till. Och kom ihåg att det är bättre att göra en liten insats någon enstaka gång än inget alls. Du bestämmer hur mycket som är lagom för dig:

Klädinsamling
Röda Korset med Ann Petersson i spetsen byggt upp ett stort klädförråd. Det behöver ständigt fyllas på med kläder, skor, hygienartiklar, cyklar, leksaker, husgeråd m.m. Du kan bidra konkret genom att lämna in saker på församlingshemmet i Oskarström. Vill du vara med och sortera eller dela ut är du också välkommen.

Språkcafé
Språkcafé finns i Oskarströms församlingshem onsdagar kl 10.00-11.30 (nästan året runt). Du behöver inte kunna ett enda dugg om grammatik, utan bara ha en vilja att prata svenska en stund med några som gärna vill träffa dig. Alla är lika välkomna och behövda.

Vill du vara med och bidra på något av ovanstående sätt, eller på något helt annat sätt? Tveka då inte att kontakta oss så lotsar vi dig vidare till ett sammanhang som kommer att berika ditt och andras liv! För vårt behov av att göra något som är meningsfullt och roligt för både oss själva och för andra - det behovet förändras aldrig!

Flyktingsamordnarna i Getinge-Oskarströms pastorat – Lina och Soheila