Domkyrkans inventarier

De är skatter, föremålen i Domkyrkan, inventarier som används enstaka gånger eller varje dag, brukas och slits och ersätts, som får fläckar och tvättas och till slut går isönder. En del är helt nya, andra har funnits i kyrkan sedan 1600-talet. Vissa är kulturhistoriska pärlor men alla är ett levande arv från dem som var här före oss till dem som kommer sedan.

Till domkyrkans främsta inventarier räknas två silverljusstakar från 1683 som skänktes till dom­kyrkan av arvingarna till Cecilia von Lenger­kens till minne av hennes bedrift att rädda försvarsanläggningen Gullbergs fäste.

Kyrksilvret från 1600-tals­kyrkan, en oblatask, en kalk och ett dopfat, har klarat sig undan bränderna och används än idag. Bland inventarierna märks också en av de biskopskåpor i franskt brokad­siden som kung Adolf Fredrik lät sy upp inför sin kröning 1751. Bevarade är också några äldre mässhakar, bland annat två i röd sammet med guldbroderier i högrelief från 1790. Grupper som vill ta del av kyrkans skatter kan boka visningar.