Foto: Anders Westerlund

Dop, vigsel och begravning

Dop, vigsel och begravning hos oss

Välkommen att boka tid för dop och vigsel hos oss. För begravningar vänder du dig först till en begravningsbyrå som sedan kontaktar oss. Efter bokningen blir du kontaktad av ansvarig präst för ett samtal där ni bland annat talar om gudstjänstens utformning.

Kyrkor och samlingslokaler

I församlingen finns tre kyrkor som du kan välja mellan: Förlösa kyrka, Kläckeberga kyrka och Simon Garvares kapell i Lindsdal. I anslutning till gudstjänsten kan du  boka Garvaregården (samma byggnad som Simon Garvares kapell) eller Förlösa församlingshem (vid Förlösa kyrka) för dopkalas, bröllopsfest eller minnesstund.

Kostnad vid förrättning

Själva gudstjänsten med präst, kantor och vaktmästare är gratis liksom lån av samlingslokal, om det gäller en förrättning och ni är medlem i svenska kyrkan. Kostnad tillkommer först om ni på egen hand väljer att till exempel anlita en solist.

Dop

Tider för dop är lördagar jämna veckor kl 11, 13 och 15. Det finns också möjlighet till dop på söndagar. Alla är välkomna att döpas. Det är aldrig försent. Vi döper både barn, ungdomar och vuxna.

På Svenska kyrkans nationella hemsida kan du läsa mer om dop.

Vigsel

Vigsel kan i första hand bokas lördagar, mellan kl 13 - 16. Annan veckodag och tid kan också vara möjlig. För att kunna vigas måste man ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. För kyrklig vigsel krävs också att åtminstone en i brudparet är medlem i Svenska kyrkan.

Drop in-vigsel i Kläckeberga kyrka 28:e oktober. Läs mer här!

På Svenska kyrkans nationella hemsida kan du läsa mer om vigsel.

Begravning

Begravningar kan bokas på torsdagar och fredagar, båda dagarna som regel kl 13, men annan tid kan också vara möjlig. För kyrklig begravning krävs att den döde var medlem i Svenska kyrkan vid dödsfallet. Undantag kan göras om det finns särskilda skäl, men då sker begravningen på dödsboets bekostnad. Församlingens bårtäcke får användas kostnadsfritt vid begravningsgudstjänster i församlingens kyrkor. Om den döde var folkbokförd i församlingen kan det användas i alla lokaler i församlingen.

På Svenska kyrkans nationella hemsida kan du läsa mer om begravning. För detaljerad information om begravning finns även skriften Om begravning.

Tacksägelse och själaringning

När någon avlidit som varit medlem i Svenska kyrkan och tillhört vår församling hålls tacksägelse under följande söndagsgudstjänst. Den som är närmast anhörig får en personlig inbjudan. Tacksägelsen innebär vanligtvis att den döde nämns vid namn, kyrkklockorna ringer, vi tackar för den döde och ber för de sörjande.

Vi låter också kyrkklockorna ringa en gång, för de som avlidit i vår församling, det kallas själaringning. Dagen varierar mellan tisdag och fredag men det är alltid kl 10. Platsen varierar också mellan Förlösa och Kläckeberga kyrka. Begravningsbyrån kan oftast berätta när och var det är. Det går också bra att kontakta församlingsexpeditionen.