Foto: Anna-Karin Stråle Börjesson

Torps kyrka

Historik om Torps kyrka

Torps kyrka är en 1700-talskyrka. Den började byggas under kyrkoherde Uddo Ullmans ledning, men blev klar först 1755. Den hade en föregångare som låg på samma plats, något närmare klockstapeln. Klockstapeln är alltså äldre än den nuvarande kyrkan, omklädd under senare år.

År 1935 genomgick kyrkan en omfattande renovering invändigt. Korgolvet hade angripits av röta och all träinredning byttes ut jämte altaret. Hela kyrkan målades invändigt och elektrisk belysning installerades. Nya portar av ek till mittgången tillverkades efter modell av en gammal dörr som fanns stående i klockstapeln.

År 1999 byggdes sakristian ut.

Vägbeskrivning:

Från Färgelanda, kör väg 172 mot Uddevalla ca 5 km. Sväng höger mot Munkedal/Dagsholm och kör ca 2,5 km till skylt Torps kyrka.

Från Uddevalla, kör väg 172 mot Bengtsfors ca 20 km. Sväng vänster mot Munkedal/Dagsholm och kör ca 2,5 km till skylt Torps kyrka.