Råggärds kyrka

Råggärds kyrka ligger på en långsträckt ås omgiven av ett småkuperat landskap med mindre dalbygder mellan skogar och mossar. Råggärd kyrka har åtminstone sedan 1400-talet, tillhört först Högsäters pastorat men nu Färgelanda-Högsäters församling.
Kyrkan är belägen 7 km västerut från väg 172 i jämnhöjd med Järbo.

Kyrkan är en vitmålad träkyrka med ett lågt torn.

Vägsträckningen förbi kyrkan är en bland de äldst kända i Dalsland med bl. a. traditioner om pilgrimsvandringar mot Nidaros i Norge.

Träkyrkan är från 1736 och kan vara en ombyggnad av en medeltida föregångare.
Andra uppgifter säger att en äldre kyrka, troligen belägen i närheten, revs först 1771.
Vapenhuset i söder kan eventuellt vara från 1800-talets senare del. Kyrkans tak har enkupigt lertegel. Tornhuven är spåntäckt och kröns av en liten kopparklädd spira och en vindflöjel med initialerna I H S och årtalet 1688.

Porten är klädd med panel och har ett äldre lås samt en järnring på utsidan. Fler och större fönster sattes in 1845. De öppna bänkarna är från 1884, men ombyggda i samband med renoveringen 1949-1950. Kyrkans interiör är enkel men ger ett gott intryck. Innertaket är plant och målat i ljus färg och övrig färgsättning i kyrkan går i dovt grönt med stänkmålade timmerväggar i ljust grågrönt.

KURIOSA

Sägnen berättar att Råggärds gamla kyrka var en s.k. flygkyrka.

Dess grund var lagd på en sandås som ännu kallas Kyrkemon, i nuvarande Rännelanda-Lerdals församling. Råggärd och Rännelanda hörde vid denna tid till en och samma församling. Men på Kyrkemon ville inte kyrkan stå. Det som man byggt upp på dagen blev nedrivet och borta under natten. Hur det gick till visste ingen. Prästen beslutade då att två otämjda tjurar skulle spännas före en timmersläde. Den lastades med det understa omlaget av stockar till kyrkan och så fick tjurarna dra iväg med kälken dit de ville. Färden stannade i en rågåker och på den platsen byggdes kyrkan, därav namnet som skrevs Roggerde 1531. Liknande sägen skulle även ha utspelat sig i Fagerhult, 1 km SO om nuvarande kyrka.

En flygkyrka ansågs besitta särskild kraft. Råggärds gamla kyrka hade rykte om sig att vara särskilt välsignelsebringande och därför användes den som offerkyrka där man offrade kalvskinn till pergamenttillverkning. Man offrade även i tacksamhet. Den var också, på grund av sin kraft, en bönekyrka. Där höll man särskilda förböner för pastoratsborna i sjukdom och nöd.
Uppgiften att kyrkan revs omkring 1770 är troligtvis rätt.

Om förekomsten av en järnring i dörren till Råggärds kyrka har sägnen följande att berätta:

En bonde i trakten hade bland sin boskap en oxe, som blev bortstulen av jättarna i ett närbeläget berg. Bonden ville försöka skrämma jättarna, så att de återlämnade det stulna kreaturet. Han tog med sig en stekpanna och en liten klubba och gick så nära berget han vågade. Där dunkade han på stekpannan och det lät som kyrkklockor. Jättarna måste ha blivit ordentligt skrämda, för nästa dag fann bonden sin oxe bland de andra kreaturen, men den hade nu en stor järnring i vardera örat. Efter något funderande beslöt banden att ge bort järnringarna, en till Råggärds kyrka och en till Rännelandas kyrka.