Foto: Anna-Karin Stråle Börjesson

Ödeborgs kyrka

Historik om Ödeborgs kyrka

Enligt folkligt talesätt skall Ödeborgs kyrka vara byggd före syndafloden. Kyrkan är mycket gammal och härstammar i sina äldsta delar från 1200-talet.

Kyrkan, som från början hade rakt korslut, förlängdes år 1699 och fick då det nuvarande tresidiga korslutet. Ingången, som fanns på sydsidan, murades igen år 1759 och man fick en ny ingång på västgaveln. Samtidigt renoverades altartavlan av en tysk målare. Den skrangliga klockstapeln blåste omkull under en storm och man påbörjade strax därefter byggandet av det kraftiga tornet, som stod klart år 1769.

Korset, som kröner tornet, är tillverkat i socknen vid Rådanefors järnbruk. Bruket upphörde helt år 1892.

Vägbeskrivning:

Från Färgelanda, kör väg 172 mot Uddevalla ca 1,7 km. Sväng vänster vid skylt Ödeborgs kyrka.

Från Uddevalla, kör väg 172 mot Bengtsfors ca 23 km. Sväng höger vid skylt Ödeborgs kyrka.