Foto: Petra Börjesson

Färgelanda kyrka

Historik om Färgelanda kyrka

När den gamla kyrkan som stod på den medeltida kyrkogården befanns för liten 1861 togs ett beslut under dåvarande kyrkoherden Grund att bygga en ny kyrka.

Kyrkan började byggas av församlingsborna 1868. Det var 60-70 arbetare som i april började bygga under ledning av byggmästare A. Petersson från Wersås och i november hade man redan fått på taket. Av de som byggde på kyrkan var det endast 5-6 personer som var anställda, resten var frivilliga arbetare.

När kyrkan stod klar kostade den 32000 kr. Den invigdes högtidligt den 20 juli 1873 av Karlstads stifts biskop C.H. Rundgren.

Vägbeskrivning:

Från Uddevalla, kör väg 172 mot Bengtsfors ca 25 km. Sväng vänster vid första infarten till Färgelanda och kör ca 500 m. Håll vänster in på Hedekasvägen, kör ca 250 m. Håll rakt i den lilla rondellen och fortsätt ca 250 m. Sväng höger vid skylt Färgelanda kyrka.

Från Vänersborg, kör E45 mot Åmål/Karlstad ca 11 km. Sväng vänster in på väg 173 mot Färgelanda och kör ca 19 km. Kör igenom Stigen och sväng vänster mot Färgelanda, kör ca 4 km. Korsa väg 172 och kör in mot Färgelanda centrum. I första rondellen håll andra höger, i nästa rondell håll första höger. Kör ca 250 m. Sväng höger vid skylt Färgelanda kyrka.