Järbo kyrka

Järbo kyrka, en av Dalslands minsta kyrkor, ligger på en höjd alldeles intill västsidan av Kroppefjäll i norra delen av Valbodalen. Själva kyrkplatsen är medeltida och många fornlämningar i bygden kring Valboån visar på ett långvarigt bruk av dalgången.

Den ursprungliga kyrkan hade en kvadratisk form och finns kvar som mitten på långskeppet. Denna del är daterad från medeltiden, d.v.s. 1300 - 1400 talet. 1731 byggdes långskeppet till åt öster och senare skedde även en tillbyggnad av långskeppet åt väster. Långskeppet med vitmålade innerväggar och det tresidiga koret har ett svagt rundat innertak. Långskeppets innertak är ett flackt trätunnvalv med en mönstermålad taklist med ljusa kors på brunbeige botten. Spegeldörrarna och altarringen är från 1924. Då tillkom också de öppna bänkarna, nya trägolv, nya läktartrappor i vapenhuset och de inre fönsterbågarna.

Väggarna av natursten, som utvändigt är vitputsade, är nästan 1,5 meter tjocka. Yttertaket är av skiffer och restaurerades 2000

På senare tid har kyrkan restaurerats 1924 och 1976. Kyrkorummets färgsättning är från 1976 och går i beige, rostbrunt och grönt med marmorerade fält i ockragult. Vid restaureringen 1924 tillkom tornet och sakristian, tornets murar är endast något högre än kyrktakets nock. Kyrktornet, som tidigare var täckt med ekspån, blev kopparklätt 1976 och är krönt med ett kors på en glob.

En stor renovering av fasaden gjordes på långskeppet och sakristian 1986 – 87.

Elektrisk belysning installerades i kyrkan år 1932. Centralvärmesystem installerades 1939 under sakristian.