En vit dopklänning med rosa rosett hänger på en metallgrind i kyrkan.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Låna dopklänning

Har du ingen egen dopklänning kan du låna en av Svenska kyrkan Falköping.

Ta kontakt med församlingsexpeditionen om ni vill komma och titta på eller prova dopklänningarna som finns att låna. Telefon 0515-77 63 10 eller
e-post: falkopings.pastorat@svenskakyrkan.se

Dopklänningens symbolik

Dopklänningen är ingen vanlig klänning. Den är är ofta vit och mycket längre än barnet. Det är en symbol för att barnet får växa in i tron och att Guds kärlek och nåd är större än vad vi kan förstå. Den vita färgen är inom den kristna tron en färg för fest, som även är förknippad med renhet och Guds förlåtelse.

När man sedan konfirmeras tar man symboliskt på sig dopklänningen igen. Då är detta en lång vit dräkt som kallas konfirmandkåpa. Vid konfirmationen säger man ja till sitt dop - och har då ”vuxit i” dopklänningen.

Låna en dopklänning

Om du vill döpa ditt barn men inte äger någon egen dopklänning går det bra att låna en av Svenska kyrkan Falköping. Om du bokar en doptid här på hemsidan kan du ange att du önskar låna en dopklänning i samband med bokningen. Du kan också ta kontakt med församlingsexpeditionen eller prata med prästen på dopsamtalet.