Foto: Sebastian Streith

Kyrka i spelvärlden

Karl Ericsson är en av Svenska kyrkan Falköpings unga ledare. Varje vecka är han med och skapar en meningsfull mötesplats för unga i pastoratets församlingshem på nätet.

Ur Himmel & Jord nr 3 2022

Kyrkan ska finnas där människorna finns. Därför startade Svenska kyrkan Falköping för några år sedan upp det virtuella församlingshemmet Civitas på Discord. Där ses gaminggruppen varannan vecka för att spela spel tillsammans och där träffas också pastoratets gamingkonfirmander. Karl Ericsson är en av ledarna och han har själv spelat mycket Minecraft som är det spel gruppen främst använder sig av. 
– Jag har suttit många timmar framför datorn hemma och byggt upp världar, säger han och skrattar.

Fin gemenskap
I konfirmandgruppen utgår man från en speciell bibelberättelse eller person och bygger sedan upp miljöer och världar utifrån temat. Man bygger även upp en kyrka där man sedan samlas till gudstjänst. I spelet kan man också träffa konfirmander från andra församlingar. Tanken är att det ska vara både roligt och lärorikt.
– Är du intresserad av att spela är gamingkonfirmation perfekt. Du går tillsammans med andra som har samma intresse och det blir en fin gemenskap över skärmarna. Det är också fritt, du får välja vad du vill jobba med. Det är helt enkelt kul, säger Karl.

Rustad för uppdraget
Själv har han funnits med i kyrkans verksamhet sedan barnsben i olika grupper i Tiarps lägergård.  
– Jag tyckte om att vara med där för det är en fin gemenskap och jag trivdes bra.
Efter sin egen konfirmation fick han frågan om att vara med som ung ledare och tackade ja till erbjudandet. Tillsammans med andra blivande ledare gick han Skara stifts ledarutbildning ”Rustad” – en fortbildning i uppdraget att vara människa, kristen och ledare samt att få växa och ta ansvar i församlingens grundläggande uppgift.
– Du blir rustad i att själv ta plats som ledare, helt enkelt. Du får självförtroende och mer kunskap, förklarar Karl. 

LAN med 100 deltagare
Innan han kom med som ledare för gamingkonfirmanderna var han med och ledde en grupp för yngre barn. Han var också med när pastoratet anordnade ett mycket uppskattat LAN i samlingslokalen i Vartofta. Ett samarbete mellan kyrkan och kommunen som lockade ett 100-tal deltagare och där också en gästande grupp från Norrköping var med och spelade. 
– Det var roliga dagar och inte bara spel. En kväll gick vi till Slöta kyrka i fackeltåg och firade mässa tillsammans, berättar Karl.
Att spel och andra sociala aktiviteter online kommer att växa i framtiden är Karl helt övertygad om. 
– Det är här för att stanna, helt klart.

Det är kul att få möta härliga unga ledare som Karl, där ett intresse kan komma till nytta för andra. Att sitta framför en dataskärm och ”bara” spela kan verka som slöseri med tid, men det är en plats för både lärande och gemenskap. Att bygga upp en värld tillsammans med hjälp av bibelns ord, det kräver både kreativitet och gott samarbete. 

Lek ut längtan! Våga livet! Väck upp anden ur sin sömn!
Trotsa hindren! Hitta kraften! Satsa hjärtat! Var din dröm. 
(Psalm 875:2 ur Psalmer i 2000-talet.)

Text: Birgitta Lindh

...........................
OM KYRKAN OCH GAMING

Mer än hälften av alla unga i åldern 9–18 år spelar idag datorspel. De flesta gör det utan något stöd alls från vuxenvärlden. Det vill Svenska kyrkan Falköping vara med och ändra på. Om ungdomarna finns i spel-världen, då ska kyrkan också finnas där och vara med och bygga meningsfulla och trygga gemenskaper. 
..........................


ORDLISTA

Discord
Ett program för chatt- och röstsamtal över datanätverk. En social plattform avsedd för spel som består av virtuella servrar.

Civitas
Svenska kyrkan Falköpings server 
på Discord– ett digitalt församlingshem.  

Gaming
Att spela videospel antingen på datorn eller på en konsol.

Minecraft
Ett datorspel där spelaren utforskar och bygger en värld av block. Som ett digital lego.

LAN 
(eller LAN-party) Innebär att ett antal datoranvändare träffas och kopplar samman sina datorer, oftast för att spela spel tillsammans. 
LAN = Local Area Network.

..........................