Foto: Catarina Tidström

De knyter vänskapsband för livet

Att handarbeta tillsammans länkar samman människor. Det vet Helene Persson och Elisabeth Svensson som sedan förra året leder den nya hantverksgruppen i Svenska kyrkans lokal på Dotorpsgatan.

Ur Himmel & jord nr 3/2022

Handarbete, fika, mat och musik. Det står på programmet när Elisabeth och Helene bjuder in till hantverksgrupp på Dotorpsgatan 57. Hit är alla välkomna, också den som inte är så förtjust i att sticka, virka, brodera eller sy.
– Främst är det här en grupp för gemenskap. Här träffas människor från flera olika kulturer och vi pratar ofta om seder och bruk från olika länder, berättar Elisabeth.
– Men när man inte bara pratar, utan också gör något tillsammans med händerna, blir det en annan gemenskap.Handarbetet länkar samman människor och vi tycker att det är perfekt att samlas kring det. Men det går också bra att bara komma och fika och prata. Eller så kan man få lära sig, om man vill!

Elisabeth berättar att fikat är en höjdpunkt vid träffarna och att det ofta bjuds på något gott till kaffet. Ibland lagar någon mat och tar med sig för att bjuda övriga deltagare.
Musik är också en viktig del av Hantverksgruppens träffar.
– Ja, vi sjunger en stund varje gång och Elisabeth spelar ukulele, berättar Helene.
– Alla som deltar har ju inte svenska som sitt modersmål och sång är bra för språkinlärningen. Vi brukar gå igenom orden i sångerna innan vi sjunger.

Hoppas på fler besökare

Hantverksgruppen på Dotorpsgatan startade upp under hösten 2021, men Elisabeth och Helene har ansvarat för liknande grupper tillsammans i många år innan dess. De var kollegor inom dagvården i Kinnarp och när Elisabeth fick frågan om att starta upp en verksamhet i samarbete med kommunens projekt Connect tog hon med sig Helene. De har aldrig ångrat att de tackade ja till förfrågan.
– Nej, det har varit jättekul. Vi har lärt känna så många människor som vi aldrig annars hade träffat och genom dem fått uppleva så mycket, säger Helene och berättar om nya vänner och inbjudningar till barnkalas, bröllop och högtider.
När de under 2021 stod utan lokal för sin verksamhet tog de kontakt med Maria Kristiansson, som är ansvarig för ideella medarbetare hos Svenska kyrkan Falköping. Ungefär samtidigt hade pastoratet tagit över hyreskontraktet för lokalen på Dotorpsgatan och bara väntade på att få fylla den med verksamhet. Maria var mycket positiv till initiativet och så snart pandemirestriktionerna lättade startade de upp gruppen.
– Det är en perfekt lokal för Hantverksgruppen, säger Elisabeth.
– Den är lagom stor och inte för ömtålig. Vi har ofta barn som följer med sina mammor och då behövs det lite utrymme att leka och pyssla på.

Nu hoppas de att ännu fler ska hitta till gruppens träffar i höst.
–Vi tror att det finns många fler som skulle vilja vara med, men som kanske inte känner till att gruppen finns. Så vi hoppas att alla vill hjälpa till att sprida informationen till så många som möjligt, säger Helene.
– Alla är välkomna hit och vi tror att det är viktigt att det finns sådana mötesplatser. Det är inte alltid lätt att ta sig in i det svenska samhället och vi har alla något att lära av varandra.