Foto: Sacer

Våra brudkronor

Nyfiken på våra brudkronor? Här berättar vi lite mer om brudkronans historia.

Användandet av brudkrona har sina rötter i västliga katolska kyrkan genom att bruden i bröllopsceremonin symboliskt liknades vid jungfru Maria som kallades ”himmelens drottning”. Därför började man under medeltiden låna ut kronor tillhörande kyrkans mariastatyer till brudar under bröllopen. På mariaskulpturen underströk den symboliskt Marias roll som drottning men även hennes kyskhet, vilket gjorde att kronan bara fick användas vid kyska brudars första äktenskap.

Den äldsta brudkronan i Sverige härrör från Skepparslövs kyrka och är tillverkad av Hans guldsmed i Vä 1597. Det blev vanligare att använda brudkronor vid bröllop från mitten av 1600-talet.

Under slutet av 1800-talet blev myrtenkronor ett alternativ till brudkronorna i metall.

Under krigsåren 1943–1945 lät tidskriften Husmodern tillverka brudkronor i halm, som skickades till blivande brudar i läsekretseen.

Under 1960- och 1970-talen kom virkning, frivolitet och knyppling att bli flitigt använda tekniker för att framställa brudkronor.

Krona kan bäras både med och utan slöja, med utsläppt eller uppsatt hår. Prata gärna med en frisör eller hårkunnig kompis om vad som passar dig bäst.

Svenska kyrkan Eslöv har flera brudkronor som man får låna vid kyrklig vigsel hos oss. Kontakta oss för mer information om  du vill veta mer.

Källa: Wikipedia

Här bär bruden Stehags kyrkas brudkrona som hennes mormor en gång invigde! Foto: Renée Backe

Våra brudkronor

Nyfiken på våra brudkronor? Här berättar vi lite mer om brudkronans historia.

Drop in-dop/vigsel

Lika stort - lite enklare. Det finns många anledningar till att dopet eller bröllopet aldrig blev av, men kyrkan finns här, redo för er när ni är redo för oss. Nu finns chansen dop eller vigsel (eller varför inte båda samtidigt?), enkelt och stämningsfullt, men utan stor planering och utan många förberedelser. Du får hela ceremonin – inklusive samtal och fika efteråt.

Boka dop och bröllop på webben!

Nu behöver du inte passa våra telefontider för att hitta datum och plats för ditt bröllop eller dop – kolla när det passar dig på länkarna här!