Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.
Foto: Johannes Frandsen

Välsignelse över ingånget äktenskap

För er som ingått äktenskap, i Sverige eller utomlands, finns möjlighet till förbön och välsignelse. Till skillnad från vigselgudstjänsten har denna välsignelse inget juridiskt moment. Gudstjänsten utformas som en vigsel med ett alternativ till löftena med ringväxling samt ett alternativ till förklaringen av äkta makar.

BOKNING OCH AVGIFT

Tid och kyrka bokas på expeditionen. Var ute i god tid om det gäller en eftertraktad helg och kyrka. Vi skickar bekräftelse av bokad tid med uppgift om vilken präst som ska välsigna er.

Det utgår ingen avgift för medlemmar. Välsignelsegudstjänsten i kyrkan är gratis om minst en i paret är medlem. Präst, musiker och vaktmästare ingår. Emellertid får man själv bekosta extra musik, solosång, utsmyckning eller liknande.

SAMTAL INFÖR VÄLSIGNELSEAKTEN

Någon månad före välsignelsegudstjänsten tar prästen kontakt med paret för samtal. Här får ni tillfälle att prata om välsignandet av äktenskapet, om att leva tillsammans och om praktiska frågor kring välsignelseakten.

Våra brudkronor

Nyfiken på våra brudkronor? Här berättar vi lite mer om brudkronans historia.

Drop in-dop/vigsel

Lika stort - lite enklare. Det finns många anledningar till att dopet eller bröllopet aldrig blev av, men kyrkan finns här, redo för er när ni är redo för oss. Nu finns chansen dop eller vigsel (eller varför inte båda samtidigt?), enkelt och stämningsfullt, men utan stor planering och utan många förberedelser. Du får hela ceremonin – inklusive samtal och fika efteråt.

Boka dop och bröllop på webben!

Nu behöver du inte passa våra telefontider för att hitta datum och plats för ditt bröllop eller dop – kolla när det passar dig på länkarna här!