Policy för barnverksamheten

Kyrkoordningen säger att församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning, samt utöva diakoni och mission. Kyrkans uppgift är att för alla klargöra vad dess tro, bekännelse och lära innebär, där den grundläggande tron, bekännelsen och läran som Svenska kyrkan står för ska komma till uttryck i allt vad kyrkan gör och säger. Svenska kyrkan är ett evangeliskt – lutherskt trossamfund, som består av människor som i gemenskap delar tro och liv med varandra, med betoning på att varje människa själv förstår och tolkar evangeliet utifrån den egna livssituationen.

Kyrkoordningen menar att barnen intar en särställning inom kristen tro och ska därför särskilt uppmärksammas i Svenska kyrkans verksamhet, vilket innebär att barnets erfarenheter, behov, lär- och utvecklingsprocesser ska beaktas vid planering och utförande av undervisning, firande av gudstjänst, utövande av diakoni och mission. Detta för att barnet utifrån sina förutsättningar och de sammanhang som det lever i ska få uppleva gemenskap, få erfarenheter av Guds närvaro, få möjlighet att känna samhörighet med Svenska kyrkan och delaktighet i församlingens liv.

Tillsammans med barnet och i trons närvaro, vill kyrkan upptäcka livets djupaste innehåll, bejaka centrala värden och dela framtidshopp.

Läs hela policyn för barnverksamheten här >>