Foto: Glenn Nilsson

Orgeln i Trollenäs kyrka

Utdrag ur Lunds stifts orgelinventering

HISTORIK

1861 av Sven Fogelberg, Lund, 13 stämmor. (disposition se SAOK 1957)
Den ersatte en orgel byggd 1812 av Pehr Strand, Stockholm. Den fanns förmodligen i den gamla kyrkan, Näs slottskyrka. Enligt kyrkohistorik hade den 8 stämmor och användes i orgeln i den nya kyrkan 1861.

NUVARANDE ORGEL

Frederiksborgs Orgelbyggeri, Troels Krohn, Hillerød, Danmark, 1958

PLACERING

På läktare i väster, HV och pedal i orgelhuset bakom fasaden, man II i eget orgelhus bakom orgeln.

FASAD

Fasad från den föregående orgeln, vilken var byggd 1861 av Sven Fogelberg. Samtida med kyrkan i tidig nygotik (ursprungligen stum fasad enligt SAOK 1957).
Fasadpipor 1958, ljudande Principal 8’ C#-a0 och Oktavbas 4’ C-G. Orgelhuset mycket grunt från 1958 med nytt separat orgelhus för SV bakom. Orgelhus 1958 av fur med luckor av möbelplattor.

SPELBORD

I fasaden av ek. Vita undertangenter av rosenträ. Andrag av ek med vita plastskyltar. Ny reglerbar pall, originalpallen bevarad på läktaren.

KLAVIATUROMFÅNG

• Manual: C-g3