Foto: Glenn Nilsson

Orgeln i Bosarps kyrka

Utdrag ur Lunds stifts orgelinventering

HISTORIK

År 1902 fick kyrkan sin första piporgel, byggd 1834 av A Svensson, Ystad, 9 stämmor.

NUVARANDE ORGEL

1952 D A Flentrop Orgelbouw, Zaandam, Holland, uppsatt 1953 enligt SAOK. Byggd som hemorgel men beställaren hoppade av och kontakten förmedlades av Bedrich Janacek. Orgeln i Eslöv kom året före.

PLACERING

På läktare i väster

FASAD

Samtida med orgeln av massiv mahogny och intarsia i luckorna. HV, ÖV och pedal i orgelhuset bakom fasaden, RP byggt men saknar luftlåda och pipverk förutom återanvända äldre fasadpipor, förmodligen A Svensson 1834 kapade på längd. 19 pipor i fasaden, och 20 på upphöjd stock bakom.

Mycket välbyggd orgel i tydligt påkostade material och klassiska konstruktioner. En omistlig orgelrörelseorgel i stiftet med mycket hög ambitionsnivå och konstfull och karaktärsfull intonation. Tydligt inpirerad av holländska orglar i brytningen mellan renässans och barock och disponerad för musik av Sweelinkskolan.

Fasadpipor HV 1952, ljudande Principal 8’ G-c#2 C-G. Separat orgelhus för bälgen bakom. Orgelhus 1952 med mycket gedigna och påkostade snickerier.

SPELBORD

I fasaden av mahogny. Undertangenter av jakaranda. Andrag av jakaranda med vita porslinsskyltar.

Ny reglerbar pall, originalpallen bevarad på tornvinden.

KLAVIATUROMFÅNG

• Manual: C-f3