Foto: Glenn Nilsson

Utdrag ur Lunds stifts orgelinventering

NUVARANDE ORGEL

1883 Rasmus Nilsson, Malmö

1974 renoverad (nybyggd med gamla metallpipor) av A Mårtenssons Orgelfabrik AB, Lund

FASAD

1883, förmodligen ritad av kyrkans arkitekt. Samtliga ljudande. Principal 8 man I C-g#0 i mittfältet, Principal 8 pedal c-f0 i sidofälten. Säkerligen originalbemålning i gott skick. Originella drakhuvuden som gargouiller eller vikingaornament.

PLACERING

På läktare i väster

SPELBORD

1974, nytillverkat av Mårtensson, fristående framför fasaden, vänt mot koret. Mörkbetsad möbelplatta i höljet. Andrag av jakaranda med registerskyltar av vit plast. Undertangenter av vit plast. Reglerbar ekbänk.

1883 Fristående, vänt mot koret nu magasinerat på läktarens norra del. Ek invändigt med klavbackar av fanerad valnöt.

Manual: Elfenben/ebenholz på övertangenterna. Pedalklaven saknas, ej magasinerad

Registerandrag: svarvade, svarta med registerskyltar i porslin. Fyra järntrampor för koppel (den mittersta haktrampa för svällare).

KLAVIATUROMFÅNG

Manual: C-f3

En av Skånes viktigaste pipverk, fasad och spelbord från 1800-talet, jämte Bösarp den största någorlunda bevarade orgeln (fullt möjlig att rekonstruera till originalskick) i vår lokala orgelhistoria. Mycket angelägen att återställa till originalskick.

Pedal: C-d1

DISPOSITION