Nyfikna ekorrar i kyrkan

Eslövs kyrka fick finbesök av barn från Skogsgläntans förskolegrupp Ekorrarna som i sitt projekt “I dialog med staden” valt kyrkan som offentlig plats att studera närmare.

Kyrkklockorna och stjärnhimmeln i kyrkans innertak är det som barnen tyckt varit mest spännande när de besökt kyrkan på egen hand med förskollärare Lina Haglund. Men hur ser klockorna egentligen ut? Och hur gör man när man spelar på orgeln?

Det fick de uppleva när församlingspedagog Erika Heil Utbult och prästen Peter Barvestedt visade och berättade. Bland annat fick de komma upp på orgelläktaren och prova att spela på orgeln och efter många steg i kyrktornets vindlande spiraltrappa fick de äntligen också se hur de väldiga klockorna ser ut!

Vill du också besöka kyrkan med din barngrupp eller skolklass?

Kontakta församlingspedagog Erika Heil Utbult (uppgifter nedan)!

Barnen i förskolan Skogsgläntans grupp Ekorrarna på besök i Eslövs kyrka där församlingspedagog Erika Heil Utbult och prästen Peter Barvestedt visade och berättade Foto: Renée Backe
Utsikten från orgelläktaren Foto: Renée Backe
Stjärnhimmeln i taket på Eslövs kyrka enligt barnen i gruppen Ekorrarna från Skogsgläntans förskola Foto: Renée Backe