Legenden om Jesusstatyn

När du går in i Trollenäs kyrka, möts du av en enorm staty av Jesus som står vid altaret. Det är en kopia av den dansk-isländske skulptören Bertel Torvaldsens Jesus staty från år 1838 som står i Vor frue kirke i Köpenhamn. Läs mer om hur det kan ha gått till när statyn skapades!

Det finns en legend till hur Bertel Torvaldsens Jesus staty kom till: Bertel hade fått uppdraget att smycka Vor frue Kirke i Köpenhamn och hade bestämt sig för att en stor imponerande Jesusstaty skulle stå ovanför altaret och prisa Gud.

Han testade en massa olika varianter och till slut var han nöjd. Bertel hade gjort en teststaty i gips. Jesus stod med ansiktet vänt mot himmelen och armarna lyfta. Han ville visa hur Jesus prisar Gud, för att människor också ska göra det. Bertel gick nöjd och glad hem den kvällen. Nu skulle den nye assistenten få plocka undan och Bertel skulle vila ut.

Den nye assistenten hade ännu inte lärt sig alla moment och glömde att öppna upp alla dörrarna till studion, där Jesus statyn stod, så att gipsstatyn skulle torka snabbt. När Bertel kom på morgonen, möttes han av en helt annan staty än han hade lämnat kvällen innan. Statyn hade inte torkat under natten. Armarna hade sjunkit och likaså huvudet. Nu tittade statyn ner på honom när han stod framför den och armarna tycktes även de vara vända mot honom.

Först blev Bertel arg och förtvivlad och skällde på den stackars assistenten, men efterhand när han stått där ett tag, så kände Bertel att något hade hänt. Statyn som skulle påminna människor om att prisa Gud, tittade nu ner på honom och verkade vilja sluta sina armar runt honom. Ja, rent utav verkade den vilja trösta honom. Då förstod Bertel att människor också behöver påminnas om att Gud, genom Jesus, tröstar och hjälper människor.

När du kommer till Trollenäs kyrka ställ dig nedanför Jesus statyn och se vad du upptäcker!

Cecilia Rangvin, präst