Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Läger på Södra Hoka och Åkersberg

Behöver du (eller någon du känner) komma bort några dagar och ladda batterierna, men har svårt att själv bekosta en semesterresa? Svenska kyrkan erbjuder några dagars lägervistelse på stiftsgårdarna Södra Hoka eller Åkersberg utan kostnad. I första hand erbjuder stiftsgårdarna platser till dem som inte varit med tidigare.

Om du är intresserad och vill anmäla dig till något av lägren eller om du har frågor; kontakta diakon Anna Sjögren (se kontaktuppgifter längst ner)

Exempel på läger som erbjuds:

• Nyårsläger för familjer med barn under 16 år

• För familjer som mist en anhörig

• Familjeläger på sommaren för familjer med barn upp till 16 år

• Pensionatsdagar

• Helgfirande

• Må-bra-dagar för personer i långtidssjukskrivning/sjukersättning,

• Hälsodagar för pensionärer

Mer info om lägren och vilka datum de äger rum 2023 (pdf-filer) >>

Vardagens bekymmer försvinner på kyrkans sommarläger

Under sommaren har hundratals människor fått en stunds vila och återhämtning tack vare våra familjeläger på stiftsgårdarna Södra Hoka och Åkersberg. Många familjer har inte energi eller ekonomi att ta iväg på aktiviteter på egen hand. Lägerveckorna kan vara ett alternativ.

Några barn och en vuxen sitter på golvet och pratar.

Familjeläger för familjer i sorg

Läger på Åkersberg i Höör ger stöd till familjer som mist en nära anhörig. Att som sörjande familj få lämna över ”kommandot” till någon utomstående under några dagar, innebär att både tid och plats kan frigöras för personliga tankar, känslor och reaktioner. De enskilda familjemedlemmarna behöver inte använda all sin kraft på att ”hålla ihop” – varken sig själva eller sin familj.