Bibeläventyret
Gamla Testamentet – åk 4
Under 3 lektoner á 80 minuter tar vi med klassen på ett äventyr genom Gamla Testamentets berättelser, från skapelsemyten till profetian om den kommande Messias. Barnen är med och skapar berättelsen genom enkla draman varvat med skådespel och trolleri från oss som leder lektionen. De får med sig fakta om bibeln och nycklar och verktyg för att komma ihåg berättelsernas röda tråd under lång tid framöver. Bibeläventyret är ett icke-konfessionellt koncept och allt sker på barnens nivå och villkor
Läs mer på https://www.bibelaventyret.se/
Plats - Klassrummet
Koppling till läroplanen
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rätts- känsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke-konfessionell.
Lgr22 sid 5
I dagens samhälle, som är präglat av mångfald, är kunskaper om religioner och andra livsåskådningar viktiga för att skapa ömsesidig förståelse mellan människor
Lgr 22 sid 188
Nya Testamentet – åk 5
Under 3 lektoner á 80 minuter tar vi med klassen på ett äventyr genom Nya Testamentets berättelser, från Marias möte med Ängeln Gabriel till profetian att Jesus ska återvända. Barnen är med och skapar berättelsen genom enkla draman varvat med skådespel och trolleri från oss som leder lektionen. De får med sig fakta om bibeln och nycklar och verktyg för att komma ihåg berättelsernas röda tråd under lång tid framöver. Bibeläventyret är ett icke-konfessionellt koncept och allt sker på barnens nivå och villkor
Läs mer på https://www.bibelaventyret.se/
Plats - Klassrummet
Koppling till läroplanen
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rätts- känsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke-konfessionell.
Lgr22 sid 5
I dagens samhälle, som är präglat av mångfald, är kunskaper om religioner och andra livsåskådningar viktiga för att skapa ömsesidig förståelse mellan människor
Lgr 22 sid 188