Foto: Anastasia Sklyar/Unsplash

För er som bokat vigsel

Roligt att ni valt att gifta er hos oss!

Vi vill gärna vara med och bidra till att er dag blir ett minne för livet. För två personer som älskar varandra och vill leva tillsammans är äktenskapet ofta ett naturligt steg. Vigselakten är en symbolhandling där ni som par lovar att ni vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet – och ni markerar er satsning inför Gud, människor omkring er och er själva.

Vad händer nu?

Prästen kontaktar er minst fyra veckor före vigseln. Ni går igenom vigselgudstjänsten, era önskemål och bestämmer tillsammans hur vigseln ska utformas.

Har ni speciella önskemål beträffande in- och utgångsmusik, eller vill ha förslag på lämplig musik, kontakta kyrkomusikern så snart som möjligt. Detta gäller också om ni har önskemål om solosång, eller har egen solist som önskar ackompanjemang. Önskar ni solosång framförd av någon av våra kyrkomusiker, debiteras ni en kostnad per solosång.

Läs mer om Musik vid vigsel >>

Hindersprövning

Vänligen se till att prästen minst en månad före vigselgudstjänsten får intyg för vigsel och hindersprövning. Båda dessa dokument ordnas genom Skatteverket.

Hindersprövningsintyget är bara giltigt i fyra månader.

Våra brudkronor

Nyfiken på våra brudkronor? Här berättar vi lite mer om brudkronans historia.

Drop in-dop/vigsel

Lika stort - lite enklare. Det finns många anledningar till att dopet eller bröllopet aldrig blev av, men kyrkan finns här, redo för er när ni är redo för oss. Nu finns chansen dop eller vigsel (eller varför inte båda samtidigt?), enkelt och stämningsfullt, men utan stor planering och utan många förberedelser. Du får hela ceremonin – inklusive samtal och fika efteråt.

Boka dop och bröllop på webben!

Nu behöver du inte passa våra telefontider för att hitta datum och plats för ditt bröllop eller dop – kolla när det passar dig på länkarna här!