Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Döpas som ungdom eller vuxen

För dig som är ungdom eller är i vuxen ålder och funderar över dop/konfirmation finns alltid möjligheter!

Alla blir inte döpta som barn. Det finns ingen övre eller nedre åldersgräns för dop, och det är aldrig för sent för att döpas. För att bli konfirmerad måste man vara döpt, därför döps i dag en del ungdomar i samband med sin konfirmation.

När man döps som vuxen har man oftast en tid innan dopet träffat någon/några från församlingen och samtalat om kristen tro. För den vuxne kan dopet vara ett sätt att markera för sig själv och andra att man vill leva som kristen och tillhöra den kristna gemenskapen. Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan.

I kristen tro och tradition möter vi budskapet att vi alla är skapade till Guds avbild och bjuds in till en gemenskap med Gud själv. Jesus kallar oss alla, barn, unga och vuxna att följa honom och bli en lärjunge i ett livslångt lärande. I dopet renas vi, får en möjlighet till nystart och ny inspiration och ansluter till en spännande vandring mot nya horisonter som sträcker sig bortom tid och död. Evangeliet lämnas vidare och tas emot av varje generation och förs sedan vidare till nästa.

Att leva i den kristna traditionen är att leva i den tradition som i mångt och mycket färgat vår kultur i vid mening och att själv föra den vidare. Som medlem erbjuds vi att delta i Svenska kyrkans liv och att bidra till en mångfald av viktig verksamhet. Så varför inte?