Foto: Josefin Casteryd /Ikon

Att stötta ett barn i sorg

Ibland kan det vara svårt att veta hur man pratar med barn om döden. Alla är olika och klarar av olika mycket beroende på ålder och mognadsgrad. Yngre barn ställer ofta de frågor som leder till den information de är mottagliga för. Utgå från deras frågor, använd deras ord och prata så att de förstår. Tala om varför personen har dött men berätta inte mer än vad barnet frågar om. Ofta räcker det att höra lite grann. När barnet är redo kommer nästa fråga.

Får barn vara delaktiga i begravningen?

Att få gå på en begravning kan betyda minst lika mycket för barn som för vuxna. Var noga med förberedelserna och berätta vad som kommer att hända. Tänk på att vara i kyrkan eller kapellet i god tid för att barnet eller barnen skall kunna bekanta sig med rummet. Ibland kan det vara bra att ha med en extra vuxen som kan vara ett stöd för barnet, om barnets förälder/vårdnadshavare själv är i sorg. Prata gärna med prästen om ditt barn har mist en anhörig, och på vilket sätt hen kan vara delaktig i ceremonin.

Mer information om hur du stöttar ett barn i sorg hittar du på: www.svenskakyrkan.se/sorg/stotta-barn-i-sorg