Foto: Kristin Lidell /Ikon

Återhämtningsguiden – för dig som står nära någon som mår dåligt

Återhämtningsguiden vänder sig till dig vuxen som står nära någon annan vuxen som mår dåligt. Guiden innehåller verktyg som ger möjlighet till reflektion om vad som kan vara viktigt för återhämtningen.

Återhämtningsguiden är ett material framtaget av Nationell samverkan för psykisk hälsa i Skåne (NSPH) med stöd från Allmänna Arvsfonden. Materialet är uppdelat i fem kapitel och innehåller bland annat berättelser från andra anhöriga, texter om vanliga tankar och känslor, förhållningssätt och bemötande.

Beställ materialet kostnadsfritt

Du kan arbeta med materialet på egen hand, det finns att beställa kostnadsfritt på Återhämtningsguiden – för dig som står nära någon som mår dåligt

Vi erbjuder dig som anhörig

• Hjälp med att beställa Återhämtningsguiden – för dig som står nära någon som mår dåligt.
  • Möjlighet till 1-3 uppföljande samtal kopplade till texterna i Återhämtningsguiden.
  • Inbjudan att träffa andra anhöriga som arbetat med samma material. Eventuell träff kommer att äga rum när det är säkert med hänvisning till covid-19. Alternativt kommer träffen att anordnas digitalt.

Ta kontakt med någon av oss, vi fixar materialet till dig och vid det samtalet frågar vi om önskan om samtal och ev grupp.

Anmälan: Camilla Marcusson (Samordnare stöd till anhöriga) 0413-620 22 • camilla.marcusson@eslov.se eller Carola Störbäck, diakon (se nedan)

Ett samarbete mellan Eslövs kommun och Svenska kyrkan.