Signaler– hommage à Torsten Nilsson 1920–1999

Nyhet Publicerad

Söndag 26 februari kl 17.00 i Engelbrektskyrkan ges en unik konsert med musik av en unik svensk tonsättare.

Torsten Nilsson var en av Sveriges mest framstående och färgstarka tonsättare verksam under 1900-talet. Ofta radikal och utmanande, men lika ofta ömsint och
känslosam. Den 26 februari 2023 framförs Signals with seven structures  op. 110 för orgel och fyra slagverksgrupper i Engelbrektskyrkan. Medverkande är Stefan Therstam – orgel, Alexandra Büchel – sopran samt en slagverksensemble bestående av Daniel Berg, Anders Holdar, Anders Åstrand och Joakim Anterot.

Torsten var under många år även körledare och organist i Oscarskyrkan i Stockholm och uruppförde där många av sina stycken för orgel och kör.

Signals skrev Nilsson efter att han drabbats av en stroke. Förlamad i vänster sida satt han ändå själv vid orgeln vid uruppförandet i konserthuset 1985. Förlamningen innebär att styckets orgelparti är skrivet för endast höger hand och pedal. Den omfattande slagverksuppsättningen spelades vid uruppförandet av den kända slagverksensemblen »Kroumata«.

Torsten Nilsson var född 1920 och skulle således ha fyllt 100 år 2020. Denna konsert var planerad att genomföras 2020 som en hyllning, men fick ställas in på grund av pandemin.

Vid konserten sjunger även Alexandra Büchel Consolamini, consolamini, populus meus för sopran och orgel samt Omnia tempus habent av Arne Mellnäs.

Längd: ca 70 min

Plats: Engelbrektskyrkan